De gevolgen van files kunnen worden beperkt met aparte rijstroken voor belangrijk verkeer, zoals vrachtwagens en zakelijk verkeer. Dat zegt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, vandaag in een interview met Trouw.

Volgens Henk Meurs is het fileprobleem niet oplosbaar. “Maar als je besluit er niets aan te doen, pak je ook de mensen die geen keus hebben.” Meus geeft er in het interview blijk van voorstander te zijn om spitsstroken, of andere aparte wegstroken, open te stellen voor bedrijven die winkels bevoorraden, vrachtwagens en zakenmensen.
Meurs is er tevens van overtuigd dat het een ‘absolute must’ is dat de kilometerheffing er komt. Hij wijst daarvoor op de ervaringen in Stockholm en Singapore. “Die leren dat het effectief is.”
De VVD, die lange tijd de invoering van kilometerheffing ondersteunde met vurige pleidooien van Pieter Hofstra, doet dat niet langer. Nu noemen de liberalen het een ‘linkse illusie’ te geloven dat kilometerheffing de files beperkt. VVD-fractiewoordvoerder Paul de Krom: “De schop moet juist zo snel mogelijk de grond in voor de aanleg van asfalt.” Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil na de zomer bekend maken wanneer de kilometerheffing wordt ingevoerd.
Lees hier het complete interview met Henk Meurs in Trouw