Ga naar hoofdinhoud

Wat houdt ketenaansprakelijkheid in voor transporteur?

foto ter illustratie

Vorig jaar werd het wetsvoorstel Ketenaansprakelijkheid Vervoersovereenkomsten door de Eerste Kamer aangenomen. De wet zou per 1 januari jl. in werking treden? Wat houdt deze wet precies in en wat voor consequenties heeft deze wet voor u als werkgever? Mr. Amy de Vlieger van Vallenduuk Advocaten schreef er een inzichtelijk blog over.

De blog van Amy de Vlieger reproduceren wij hieronder integraal:

‘Deze wet regelt, kort gezegd, dat de bestaande ketenaansprakelijkheid voor loonvorderingen wordt uitgebreid naar vervoersovereenkomsten. Doel van de wet is dat werknemers bij loonvorderingen wegens onderbetaling ook andere partijen kunnen aanspreken in de keten dan de werkgever. Daartoe heeft de werknemer twee mogelijkheden: via hoofdelijke aansprakelijkheid en via volgtijdelijke aansprakelijkheid. Via hoofdelijke aansprakelijkheid kunnen werknemers tegelijkertijd de werkgever en zijn opdrachtgever ieder voor het geheel aanspreken voor de voldoening van het verschuldigde loon. Indien dat niet lukt, kan de werknemer (onder voorwaarden) de hogere opdrachtgever aanspreken (volgtijdelijke ketenaansprakelijkheid).

De (hogere) opdrachtgever kan enkel in het geval hem niet kan worden verweten dat de werkgever niet aan zijn verplichtingen voldoet, onder deze aansprakelijkheid uit. Om met succes het niet-verwijtbaarheidsverweer te kunnen voeren dient de opdrachtgever in ieder geval maatregelen voor – en achteraf te nemen. De verwachting is dan ook dat uw opdrachtgevers bij het aangaan van overeenkomsten extra kritisch zullen zijn en maatregelen nemen om een zo laag mogelijk risico te lopen om aansprakelijk te worden gesteld. U als werkgever kunt bijdragen aan het nemen van deze maatregelen.

Maar als u gebruik maakt van charters, collegiale inleen- of uitzendbureaus, loopt u zelf ook meer risico dan voorheen. Indien u wilt weten welke maatregelen u kunt nemen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, of u meer informatie over andere aspecten van deze wet wil, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.’

Bron: Vallenduuk Advocaten, www.vallenduuk.nl

Eén reactie op “Wat houdt ketenaansprakelijkheid in voor transporteur?

  • Floris

    Wat ook weleens wil helpen is door te dreigen met een advertentie in één of meerdere landelijke ochtentbladen en de regionale krant waar de werkgever gevestigd is. Middels deze advertentie roep je de schuldeisers van de werkgever op en deel je mede dat loonvorderingen voor gaan op hun vordering(en). De paniek slaat dan snel toe bij de schuldeisers en iedereen wil snel zijn geld hebben voordat het eventuele faillissement wordt aangevraagd en uitgesproken. Schuldeisers zullen dan vaak de werkgever dwingen direct te betalen. Maar omdat de belastingdienst altijd de advertenties eerder leest dan een ander leggen zei vaak direct beslag op alles en is een bedrijf snel stil gelegd en de nek omgedraaid.
    Deze methode werkt fantastisch. Eveneens kun je naar de oliemaatschappij de vordering opsturen met de mededeling dat je het faillissement gaat aanvragen samen met anderen.
    Kan men vaak binnen een uur al niet meer tanken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer