Transportbedrijf HTO uit Wolvega maakt definitief een doorstart. Directeur René Visser is opgelucht. “Het is goed voor het bedrijf en goed voor de mensen”, zegt hij in het Friesch Dagblad.

De schuldenlast stamt uit het verleden, zegt Visser. Hoe die schuld is ontstaan, wil Visser niet zeggen. Deel van de oorzaak ligt wel in de verhuizing van Holwerd naar Wolvega, enkele maanden geleden. Daarbij zijn zaken naar boven gekomen, waardoor de schuldenlast hoger bleek dan gedacht. het bedrijf had nog een werkplaats in Holwerd aangehouden. Die gaat niet meer open na de doorstart.
Bakker en Schilder Transport uit ’t Zand heeft ook een belang in het bedrijf genomen. Dat was nodig om de financiering rond te krijgen, maar dat is maar een deel van het verhaal, zegt Visser. “Het is vooral ook een strategisch belang. We werkten al veel samen en dat willen we verder gaan doorzetten.”
De afloop van het faillissement is positief voor bedrijf en medewerkers afgelopen. “Maar het is natuurlijk niet positief voor iedereen”, zegt Visser. Hij doelt daarbij op de leveranciers, die waarschijnlijk het grootste deel van hun vorderingen gaan verliezen. De leveranciers hadden ongeveer 350.000 euro aan vorderingen ten tijde van het faillissement.