Ga naar hoofdinhoud

‘HVO moet accijnsvrij worden’

Transportbedrijf Snel Logistics Solutions test momenteel met een DAF op HVO-biodiesel (tegenwoordig ook blauwe diesel genoemd). Daarmee rijdt Snel niet alleen schoner, maar ook nog eens zuiniger. Blauwe diesel is wel echter flink duurder dan normale diesel. “Blauwe diesel zou vrij van accijnzen moeten zijn”, zegt Bart Bosmans van DAF Trucks België in De Tijd.

Snel Logistics Solutions rijdt in België sinds april met een DAF CF op HVO. De voordelen voor het milieu zijn evident: 89 procent minder CO2, 33 procent minder fijnstof en 9 procent minder stikstof. Voordeel is ook dat het bij te mengen is met normale diesel en dat een netwerk van tankstations dus niet noodzakelijk is.

De eerste resultaten van de proef zijn veelbelovend, zegt Bart Bosmans van DAF Trucks in België. “’Uit voorlopige resultaten blijkt dat ook het verbruik iets lager ligt.” Struikelblok is echter de hoge prijs van HVO. Die ligt in België circa 65 cent per liter hoger dan diesel. “Op HVO worden dezelfde accijnzen geheven als op diesel”, zegt Bosmans. “Dat is niet logisch, want op het milieuvriendelijke LNG gelden die niet. HVO zou accijnsvrij moeten worden. Het is een milieuvriendelijke brandstof die ook nog eens circulair is, want ze bestaat uit gerecupereerd afval. De vermindering van de CO2-uitstoot ligt bij HVO bovendien tien keer hoger dan die bij LNG.”

Bron: De Tijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer