Hyundai presenteerde donderdag officieel haar nieuwe bestelauto H300, de lang verwachte opvolger van de succesvolle H200. De H300 moet het magere grijs-kentekengamma van het Koreaanse merk nieuw leven inblazen en het marktaandeel weer met procenten opkrikken. “We willen de glorietijden weer laten herleven.”

Op de BedrijfsautoRAI oogstte de H300 al veel bewondering. Terecht, want ook bij de presentatie blijkt de auto een strak uitziend karretje, dat volgens Hyundai specifiek voor de Europese markt is ontworpen. Die moderne inslag zet door in het interieur, dat ruim aandoet en geïnspireerd lijkt op de personenauto’s van Hyundai. De laadruimte van de H300 heeft een laadvolume van 4.3 kubieke meter en een laadvermogen van 1211 kg. Schuifdeuren aan twee kanten zijn standaard, de hoog openzwaaiende achterklep is optioneel ook te vervangen door deuren.

De H300 wordt aangedreven door een 2.5 CRDI diesel met een vermogen van 170 pk. Het koppel bedraagt 392 Nm. Later dit jaar verwacht Hyundai de H300 ook met vermogens van 110 en 136 pk aan te bieden. ABS en ESP zitten standaard op de H300.

De beginprijs van de H300 stemt met 16.995,- tot tevredenheid. De verwachting is dat de versie met nieuwe motoren daar nog onder duikt.
Hyundai denkt met weemoed terug aan 1998, toen het merk qua verkoop maar weinig concurrentie voor zich hoefde te dulden en het marktaandeel bijna 10 procent was. In 2007 was het marktaandeel, bij gebrek aan nieuwe volumemodellen, gekelderd naar 1,2 procent. “2008 is het echter jaar waarin een nieuwe lijn voor de toekomst wordt uitgezet”, zo zei Bas Wibier, directeur marketing van importeur Greenib Car, bij de presentatie. “We verwachten dit jaar nog 1750 exemplaren van de H300 te verkopen. In de jaren daarna moet dat aantal naar 3000 a 4000 kunnen stijgen. Daarmee kan het marktaandeel weer de lucht in, we zetten in op 6 a 7 procent.”
Hyundai denkt met weemoed terug aan 1998, toen het merk qua verkoop maar weinig concurrentie voor zich hoefde te dulden en het marktaandeel bijna 10 procent was. In 2007 was het marktaandeel, bij gebrek aan nieuwe volumemodellen, gekelderd naar 1,2 procent. “2008 is het echter jaar waarin een nieuwe lijn voor de toekomst wordt uitgezet”, zo zei Bas Wibier, directeur marketing van importeur Greenib Car, bij de presentatie. “We verwachten dit jaar nog 1750 exemplaren van de H300 te verkopen. In de jaren daarna moet dat aantal naar 3000 a 4000 kunnen stijgen. Daarmee kan het marktaandeel weer de lucht in, we zetten in op 6 a 7 procent.”

Auteur: Arjan Velthoven