fbpx Ga naar hoofdinhoud

ICT & Logistiek 2017: Carrier Selection & Control Towers

Verladers willen meer grip op hun transportstromen. Dat is althans het beeld dat ontstaat na een bezoek aan ICT & Logistiek 2017. Een opvallend groot deel van de getoonde transportoplossingen is niet gericht op transportbedrijven, maar op hun opdrachtgevers. Wat betekent dat voor transportbedrijven?

Zelf investeren in vrachtauto’s is voor veel verladers allang geen optie meer. Maar met de uitbesteding van het transport zijn ze ook de regie over dit proces ietwat kwijtgeraakt. Daarom groeit de belangstelling voor tools die verladers meer inzicht en overzicht over de transportactiviteiten geven. Met als doel om betere beslissingen te kunnen nemen.

Een deel van deze tools ondersteunt verladers bij het selecteren van de juiste vervoerder. Een dergelijke oplossing biedt ShipitSmarter, dat koppelingen met zo’n 600 transportbedrijven uit binnen- en buitenland heeft gerealiseerd. Het systeem kiest op basis van beslisregels automatisch de beste transporteur, waarnaar de transportopdracht direct in het systeem van die transporteur belandt. “Wij vullen het gat op tussen een warehouse- en transportmanagementsysteem. De komende jaren verwachten wij een sterke stijging van de vraag naar dit soort oplossingen”, vertelt Peter Lakeman, operationeel directeur van ShipitSmarter.

Extra verkoopkanaal
Lakeman kan zich voorstellen dat deze ontwikkeling klinkt als een bedreiging voor transportbedrijven. Zij worden geconfronteerd met opdrachtgevers die hen niet langer als vaste huisvervoerder inschakelen. “Het klopt dat wij verladers in staat stellen om hun totale transportstroom over meerdere transporteurs te verdelen. Dat is een onomkeerbare ontwikkeling, een fact of life. Het warehouse is nu eenmaal een knooppunt waar goederenstromen convergeren en daarna weer divergeren. De mate van divergentie neemt alleen maar toe nu de zakelijke markt (B2B) zich steeds meer als de consumentenmarkt (B2C) gaat gedragen. Verschillende soorten klanten met verschillende orderpatronen vragen om verschillende transportoplossingen met meer of minder waardetoevoegende activiteiten.”
Maar diezelfde ontwikkeling biedt transporteurs ook kansen, stelt Lakeman. “Als ze eenmaal zijn aangesloten, wordt het voor andere verladers met onze oplossing gemakkelijker om hen in te schakelen. In feite bieden wij transportbedrijven een extra verkoopkanaal. Pakketvervoerders bijvoorbeeld komen naar ons toe omdat ze graag aangesloten willen zijn.”
Het aansluiten van transportbedrijven is relatief eenvoudig. “Het enige wat ze moeten doen is een accountnummer aanvragen en de interface testen. En een interface is niet eens noodzakelijk. Als een transportbedrijf gewend is om zijn opdrachten per email te ontvangen, stuurt ons systeem gewoon een email.”

Control towers
Naast software voor ‘carrier selection’ zoals die van ShipitSmarter valt het grote aanbod aan ‘control towers’ op. De meeste control towers stellen verladers in staat om hun transportstromen centraal aan te sturen. Nu heeft elke lokale fabriek of distributiecentrum zijn eigen transportplanners en/of vervoerders, wat in de praktijk leidt tot suboptimalisatie. Control towers bieden inzicht en overzicht in de transportstromen, waardoor het mogelijk wordt verschillende stromen te bundelen of te combineren.
Op de beurs blijkt echter dat ‘control tower’ een populaire verzamelnaam is geworden voor een breed scala aan transportoplossingen. Het Belgische Slickss is een vrij jonge softwareleverancier met een control tower die in eerste instantie meer weg heeft van een carrier selection systeem. Slickss selecteert automatisch de juiste vervoerder en volgt daarna elke zending op de voet. Als zich incidenten voordoen, maakt Slickss het mogelijk om alle betrokkenen snel en eenvoudig te waarschuwen. “Waarmee wij ons onderscheiden in de markt is het gemak waarmee klanten onze oplossing kunnen configureren en opschalen. De afdeling servicelogistiek van DHL heeft onze tool met slechts twee mensen in 35 landen geïmplementeerd. Daarvoor hebben ze onze hulp niet nodig gehad”, zegt René Kleber, commercieel directeur van Slickss.
Een andere speler die de term control tower bezigt is Phidan. De tool met de naam Phirater van deze eveneens uit België afkomstige softwareleverancier is vooral beperkt tot transportkosten. “Wij laden alle vervoerscontracten in onze tool, waarna wij voor elke zending op basis van contractvoorwaarden de beste vervoerder selecteren. Daarnaast bieden wij inzicht in de transportkosten. Voor uitvoering van het transport biedt onze tool geen ondersteuning”, geeft sales manager Kristof Boulanger van Phidan toe. Niet elke klant gebruikt de tool voor het selecteren van vervoerders. Chocoladefabrikant Barry Callebaut gebruikt de tool eens per maand voor analyse van de transportkosten en voor het uitrekenen van de ‘cost to serve’ per productgroep en per regio. “In Nederland gebruikt Brabantia de tool om uit te rekenen wat een transportopdracht mag kosten. Die informatie wordt weer in het ERP-pakket gebruikt voor selfbilling richting transportbedrijven.”

Eerlijke scheidsrechter
IDS is een specialist in control towers die duidelijk een stap verder gaat. Volgens business development manager Arno Spoek profiteren niet alleen verladers, maar ook vervoerders van de oplossing van IDS. “Wij brengen de transportstromen van verschillende verladers structureel bij elkaar. Daardoor kunnen wij zendingen consolideren en retourvrachten organiseren. Dat betekent dat de beladingsgraad toeneemt en het aantal lege kilometers afneemt. En vollere vrachtauto’s betekenen ook meer opbrengst voor transportbedrijven”, vertelt Spoek.
Een control tower kan zorgen voor een gestroomlijnde afwikkeling van transportprocessen. “Wij hebben verstand van transport en weten waarom het gaat. We doen ook meer dan alleen zendingen consolideren, denk aan prebilling en factuurcontrole. Dat leidt ertoe dat facturen van transportbedrijven minder vaak in het afhandelingsproces blijven steken. Omdat wij exact registreren wat er gebeurt, zorgen wij bovendien voor een rechtvaardige afwikkeling van claims. Beschouw ons als een scheidsrechter tussen verlader en vervoerders”, aldus Spoek.
Spoek kent de verwijten van transportbedrijven over control towers. Die creëren een extra schakel in de keten en eisen een deel van de toch al zo lage marge op. “Maar dat is niet zo. Transportbedrijven sluiten gewoon zelf de vervoerscontracten met verladers af. Daar zitten wij niet tussen. Ons verdienmodel is gebaseerd op de voordelen die verladers realiseren door zendingen te consolideren. Dat maakt ons anders dan een 4PL, die wel daartussen zit en contracten met transportbedrijven afsluit. Natuurlijk kunnen wij op basis van onze data verladers wel adviseren over de inhoud van vervoerscontracten.”

TMS-leveranciers komen met eigen chauffeur-apps
Na de telematicaspecialisten komen nu ook de leveranciers van transportmanagementsystemen met hun eigen mobiele apps. Een voorbeeld daarvan is BluJay (voorheen Kewill), dat tijdens ICT & Logistiek de app MobileSTAR lanceerde. Hiermee kunnen onder meer verladers hun zendingen volgen zonder interfaces te bouwen met de boordcomputers van vervoerders en hun charters. Ze kunnen de rit- en routeplanning inclusief tijdvensters, contactgegevens en specifieke wensen naar de smartphones of andere apparaten van chauffeurs sturen. Klanten kunnen dankzij de track- en trace-functie op een kaart zien waar hun zending zich bevindt. Chauffeurs kunnen de klanten na aflevering een handtekening laten zetten, die direct als nieuwe statusupdate naar alle betrokkenen wordt teruggekoppeld. Als ze aankomen bij een crossdockcentrum, kunnen chauffeurs aangeven waar ze hun goederen hebben neergezet. De app is ontwikkeld door Delivery Connect, dat door BluJay is overgenomen en nu met het TMS voor verladers is geïntegreerd. “Wij waren zelf al gestart met de ontwikkeling van onze eigen mobiele app, maar daarmee zijn we gestopt na deze overname”, vertelt Frank Sijpheer van BluJay. “Dit is een vrij complete oplossing, die bijvoorbeeld ook geschikt is voor crowd logistics. Chauffeurs kunnen daarmee zelf aangeven of ze een zending willen meenemen of niet.”

Voorstel voor retourvracht
Transwide heeft met weTrack eveneens een eigen app ontwikkeld, die tijdens de eerste beursdag in de lucht is gegaan. Hiermee kunnen logistiek dienstverleners en expediteurs hun eigen chauffeurs of die van hun onderaannemers aansturen. Zodra zij een opdracht aan een chauffeur hebben toegewezen, kunnen ze de uitvoering van de rit op de voet volgen. De chauffeur ontvangt in dat geval een bericht met de opdracht, de vertrektijd en andere relevante informatie, zoals de dockdeur waar moet worden geladen of gelost. “Volgens jaar komen we met de mogelijkheid om via de app live voertuigen te volgen. Op termijn kunnen we zelfs denken aan een koppeling met Teleroute”, vertelt Edgard Hendrikse, business development manager van zowel Transwide als Teleroute, die beide onderdeel van de Alpega Group vormen. “Wij weten dankzij weTrack immers wanneer een chauffeur leegrijdt. Op dat moment kunnen we hem dankzij het aanbod op Teleroute een passend voorstel doen voor een retourvracht.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: MARCEL TE LINDERT, TTM.NL

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer