Ga naar hoofdinhoud

Iedereen is koerier!

Peter Kole van Greendropz: “Nog altijd rijden er veel vracht- en bestelauto’s voor één zending de stad door.”

(JULI 2015) – Het brandnieuwe distributieconcept Greendropz verbindt op haar gelijknamige app consumenten, retailers en koeriers. Doel: het efficiënter en makkelijker maken van transport op lokaal niveau. De ‘über-achtige’ opzet van Greendropz zorgt ervoor dat elk van de drie betrokken partijen elkaars rol kunnen vervullen. Ook een consument of winkelier kan nu dus koerier worden!

Greendropz heeft dus een opzet die we nog niet eerder zagen in goederenvervoer. Hoe zit dat precies? Peter Kole van Greendropz glimlacht: “Even wachten, dat gaat iets te snel. Greendropz is een activiteit van Green City Distribution.” Dat is de logistieke service die verladers en vervoerders in onder meer Breda een hub aanbiedt om niet meer de stad in te hoeven rijden met een grote vrachtwagen. “Klopt, een systeem dat nu zo’n zes jaar draait. Met succes, maar we merken dat er nog veel vervoersbewegingen in en om de stad zijn. Niet alleen van goederenvervoerders en met vrachtwagens de stad in, maar ook van bewoners en plaatselijk verkeer. De stad uit, maar ook in de stad.” Kole schetst vervolgens de huidige situatie in de binnenstad van Breda, die echter één-op-één te kopiëren is naar veel andere steden. “Nog altijd rijden er veel vracht- en bestelauto’s voor één zending de stad door. Tegelijk hebben winkeliers te maken met afnemende omzet door e-commerce. Het moet allemaal efficiënter kunnen, waarbij het centrum aan aantrekkelijkheid moet winnen voor de consument. Die winkelt steeds meer online, kijk eens hoeveel winkelpanden er leeg staan! Dat betekent dat de logistieke vervoersbewegingen zich deels verplaatsen, van het centrum naar de woonwijken.”

1.0

Kole geeft aan dat de hub aan de rand van het stadscentrum nog steeds functioneel is, maar karakteriseert het wel als ‘stadsdistributie 1.0’. “Er is zoveel meer mogelijk, denken we bij Green City Distribution. We volgen nog steeds de discussie rond de goederenstroom van buitenaf de stad in, maar we zijn ook met andere ogen naar die discussie gaan kijken. Want zoals gezegd, er is ook veel verkeer, van personen en goederen, in de stad zelf. Kunnen we dat netwerk, dat een forse logistieke restcapaciteit heeft, niet inzetten voor goederenvervoer? Daar ligt de oorsprong van Greendropz.”

Operationeel

De samenwerking tussen Greendropz en MediaMarkt werd goed gevierd.
De samenwerking tussen Greendropz en MediaMarkt werd goed gevierd.

Greendropz is de naam van een app die het netwerk van consumenten, retailers en transportbedrijven (koeriers eigenlijk) aan elkaar verbindt. Het concept laat zich het beste uitleggen met een voorbeeld. “Een echt praktijkvoorbeeld, want sinds eind mei is Greendropz operationeel”, zegt Kole. “De Mediamarkt hier in Breda werkt met Greendropz. Daar komt op een zaterdagmiddag een vader binnen met twee kinderen. Hij koopt een koffiezetapparaat. Maar hij ziet ook dat de flatscreen-tv die hij al overwoog te kopen nu in de aanbieding is. Die wil hij ook aanschaffen. Probleem is alleen dat hij, met de kinderen erbij, die flatscreen niet in de auto meekrijgt. Mediamarkt kan met Greendropz dan via de app een koerier zoeken die de flatscreen aflevert bij de vader, op een moment dat hij dat wil. Laten we zeggen, dat hij om 16.00 uur die middag weer thuis is. Dan krijgt de koerier de opdracht om tussen 16.00 en 18.00 uur, allemaal in samenspraak met de klant, het product thuis af te leveren. Dat kost hem niets extra’s, de kosten zijn voor de Mediamarkt. De vader krijgt zijn flatscreen thuis, de Mediamarkt draait omzet. Zou de flatscreen niet thuis afgeleverd kunnen worden, dan had de vader misschien online een aankoop gedaan. Maar nu heeft hij zijn tv nog dezelfde dag in huis.”

De Greendropz-app heeft een overzichtelijk menu.
De Greendropz-app heeft een overzichtelijk menu.
Welke vervoerswijze nodig is kan de zender zelf kiezen, afhankelijk van zijn vervoersbehoefte.
Ook het tijdskader kan eenvoudig worden ingevoerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het bijzondere van Greendropz is dat er sprake is van een soort omkeerbaar rollenspel. “De Mediamarkt heeft namelijk zelf ook een bestelauto. Die kan dus zendingen vervoeren, ook voor derden. Als er vraag is en het busje rijdt toch, waarom zou je dan niet een zending van een derde meenemen? Allemaal geheel vrijwillig, maar de mogelijkheid is er. Zelfs een consument zou zich als koerier door Greendropz kunnen laten inhuren! Op die manier kan iedereen transporteur worden!” Greendropz gaat volgens Kole uit van de ‘sharing-gedachte’. “We hoeven niets opnieuw uit te vinden, we maken enkel beter gebruik van de mogelijkheden die er al zijn.”

Concurrentie

Het voordeel voor de retailer ligt bij Greendropz vooral in het gegeven dat een offline winkel zich beter kan weren in de concurrentiestrijd met e-commerce. “De functie van de huidige winkel werkt niet meer, dat zie je aan de leegstand in de binnenstad”, betoogt Kole. “Maar nu kan de winkel ook een supersnelle logistieke service aanbieden. En we beogen dat Greendropz uiteindelijk ook aansluit op de overslaghub aan de rand van het centrum. Die zou dan kunnen fungeren als warehouse, met alle leverbare artikelen op voorraad. De fysieke winkel wordt dan veel meer een plek voor beleving, plus de ultieme servicebalie. En als een consument iets aanschaft, wordt het vanuit de hub naar zijn huis gereden. Dat zou service zijn die nu nog onbekend is! Bovendien zou het echt concurrentie voor e-commerce betekenen. Ik zie zelfs mogelijkheden voor een implementatie van het Amazon-model met Greendropz: een online-bestelling die afgehandeld wordt door een lokale reseller, inclusief lokale logistiek. Zo kunnen online en offline elkaar versterken!” De gebruiker van Greendropz kan, afhankelijk van zijn vervoerswens, kiezen voor een fietskoerier of een bestelauto. Er zijn vastomlijnde regels over de grootte van zendingen, waarbij het maximum 120 cm rondom en 400 kg aan gewicht is. Kole heeft ambities, dat is duidelijk. Maar hij geeft aan niet te willen dromen. “Greendropz is realiteit, niet langer toekomst. We willen Greendropz zo snel mogelijk uitrollen. We zijn gestart in Breda, maar eind dit jaar willen we operationeel zijn in de dertig grootste steden van Nederland.”

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer