Nieuws

ILT-controle: ’30 koeriersbusjes overbeladen’

2

Van de 186 koeriers die in december vorig jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn gecontroleerd, waren er 69 (37 procent) in overtreding. Daarbij ging het 30 keer om busjes die overbeladen waren. Chauffeurs mochten pas verder nadat zij het teveel aan lading eruit hadden gehaald. De controles zijn door het hele land gehouden.

Andere overtredingen waren vooral het ontbreken van de juiste papieren, zoals een werkgeversverklaring en vergunningsbewijs.

Een voertuig zwaarder beladen dan is toegestaan en het niet beschikken over de juiste documenten werken oneerlijke concurrentie in de hand. Daarnaast kunnen te zwaar beladen voertuigen leiden tot verkeersgevaarlijke situaties.

De ILT hield deze acties omdat bij eerdere steekproeven 30 procent aan overtredingen naar voren kwam. Uit mediaberichten bleek verder dat december een drukke maand zou zijn voor koeriersdiensten vanwege stijgende internetaankopen.

Werkgeversverklaring

Iedere chauffeur in het beroepsgoederenvervoer moet in het bezit zijn van een verklaring van dienstbetrekking. Een transportondernemer is verplicht deze verklaring te geven aan alle chauffeurs die bij de ondernemer in loondienst zijn. Chauffeurs die in dienst zijn van bedrijven die eigen vervoer verrichten, hebben geen verklaring van dienstbetrekking nodig.

Vergunningsbewijs

Voor commercieel vervoer met voertuigen met een laadvermogen boven de 500 kilo is een vergunning beroepsgoederenvervoer nodig.

2 reacties op “ILT-controle: ’30 koeriersbusjes overbeladen’

  1. Zever schreef:

    ben ik benieuwd hoeveel van deze ‘busjes’ teruggekeurd waren??

  2. Steyrpuch schreef:

    Dit zijn dan busjes van transport ondernemers de ILT moet een keer kijken bij de Campers die overbeladen zijn dat vindt ik veel gevaarlijker want dat zijn meestal chauffeurs zonder ervaring en rijden wel met “busjes” van meer dan 3,5 ton.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven