Nieuws

ILT deelt 165 boetes uit voor cabinekamperen

4

ILT handhaaft sinds februari op cabinekamperen. Dat is inmiddels 724 chauffeurs gecontroleerd, 165 van hen kregen een boete. Zij brachten de verplichte normale wekelijkse rust in de vrachtauto door. Dat heeft minister van Nieuwenhuizen (I&W) geantwoord op kamervragen van kamerlid Gijs van Dijk.

De PVDA’er stelde tal van vragen aan de minister, maar de meest interessante gingen over cabinekamperen en de rij- en rusttijden. ‘Hoe vaak heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) al opgetreden tegen de slechte leefomstandigheden? Hoe vaak vinden er controles plaats op overnachten in vrachtwagens en hoeveel boetes of waarschuwingen zijn er uitgedeeld? Vindt u het bovendien ook onwenselijk dat de Europese regels rond rij- en rusttijden en tachograaffraude massaal worden overtreden? Wat gaat u doen om de pakkans op nationaal en Europees niveau te verhogen?”, zo stelde Van Dijk zijn vragen aan de minister.

Daarop antwoordde de minister. “Vanaf februari 2018 heeft de ILT in totaal 724 chauffeurs gecontroleerd en 165 boeterapporten opgesteld, omdat chauffeurs hun verplichte normale wekelijkse rust in de vrachtauto hebben doorgebracht.

Het overtreden van de Europese regels rond rij- en rusttijden en fraude met tachografen kan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van chauffeurs én de veiligheid van andere weggebruikers in gevaar brengen. Dit is onwenselijk en ernstig, daarom treedt de overheid hiertegen op. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) werken nauw samen bij wegcontroles (objectinspecties) en bedrijfscontroles (administratie-inspecties) om eerlijk, gezond en veilig werk in de Transportsector te bevorderen. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever en de chauffeur om te voldoen aan wet- en regelgeving van de rij- en rusttijden en het juist gebruik van de rijtijdenkaart en tachograaf.

Met omringende landen wordt over zowel het boetebeleid als de handhavingspraktijk afgestemd, met als doel de hoogte van de boete en de pakkans in lijn te brengen. De handhaving van de rij- en rusttijden is een van de onderwerpen waarover Nederland regelmatig in overleg is met andere lidstaten, waaronder Duitsland en België. Dit onderwerp wordt besproken in Euro Control Route (ECR) en in de Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE). Nederland werkt binnen EU-verband actief mee aan regelgeving rondom de tachograaf, onder andere gericht op het verminderen van de fraudegevoeligheid ervan.”

Met het toezicht en de boetes zou er een einde moeten komen op cabinekamperen, voor zover dat niet gebeurt op een onbewaakte parkeerplaats. Ontwikkelingen van afgelopen lente lieten zien dat cabinekamperen toch mag, maar dan wel op een bewaakte en beveiligde truckparking. Het nieuws dat de EU 178 miljoen euro wil uitgeven aan deze truckparkings, moet de verstokte cabinekampeerder als muziek in de oren klinken.

 

4 reacties op “ILT deelt 165 boetes uit voor cabinekamperen

  1. Opa schreef:

    Kom eens kijken op de a50 bij heteren en a15 bij Kesteren en deil hoeveel daar weekends hun rust pakken.

  2. J.C.van Graas schreef:

    Schiphol-Rijk is een complete camping bulgaren roemenen tjechen polen enz. plus dat hun opdrachtgevers nog eens de hele markt verzieken. Controle nul komma nul.

  3. Roel schreef:

    Klopt helemaal van Graas, en nu proberen ze weg te jagen en staan ze bij alle bedrijven voor de deur. Fran Bos rijd ook op Schiphol met hongaren en polen, deze huren ze in via een duister uitzendbureau, en wat dacht je van J de Rijk daar werkt nog maar een handje vol Nederlanders die mogen wagens voor laden en lossen, de rest doen hun Roemeense en Bulgaren collega’s

  4. J.C.van Graas schreef:

    Dat hele ILT is een grote farce alleen de vissen waar ze makkelijk geld kunnen vangen pakken ze aan . Westeuropese bedrijven. Die Oostblokkers daar kan je niet mee comuniceren plus ze hebben geen geld dus laat maar lopen die handel : wordt helemaal niets tegen ondernomen ook niet door de regering : allemaal veel te moeilijk . Leve de Europese Unie ondertussen is het nederlandse internationaal transport al 10 jaar naar de kloten { met nederlandse chauffeurs welteverstaan } Dank u wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven