ILT ‘inventariseert’ ZZP’ers in wegtransport • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

ILT ‘inventariseert’ ZZP’ers in wegtransport

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een onderzoek begonnen om de inzet van ZZP’ers in het beroepsgoederenvervoer in kaart te brengen en mogelijk te legaliseren. Althans, zo lijkt het. Kevin Vierhout van advocatenkantoor Vallenduuk heeft zijn twijfels of het wel enkel om een ‘inventariserend’ onderzoek gaat.

De inzet van ZZP’ers in het beroepsgoederenvervoer is in Nederland verboden. “In het beroepsgoederenvervoer mag enkel gebruik worden gemaakt van chauffeurs die bij het desbetreffende transportbedrijf in dienst zijn. De enige twee uitzonderingen zijn chauffeurs die via een uitzendbureau worden ingezet en chauffeurs die tijdelijk van een collega transportbedrijf worden ingeleend. Meer smaken zijn er niet. En inderdaad, dus ook geen ZZP’ers. Althans, voor zover het geen eigen rijder is die beschikt over een eigen trekker, een eigen vergunning voor het verrichten van beroepsgoederenvervoer en rijdt voor eigen rekening en risico. Het verschil zit hem er in dat een zzp-er weliswaar beschikt over een groot rijbewijs, code 95 en in sommige gevallen zelfs een eigen trekker, maar niet beschikt over een eigen vergunning. Er wordt dus niet gereden voor eigen rekening en risico. Als hij rijdt, kan hij dus alleen rijden op de vergunning van degenen die hem inleent. En dat mag dus niet”, schrijft Vierhout in de nieuwsbrief van Vallenduuk Advocaten. In de praktijk werd er de afgelopen jaren veel geprobeerd om onder dit verbod uit te komen, door collegiale inleen of door een constructie met een uitzendbureau. Allemaal niet toegestaan. Er gingen stemmen op om de inzet van ZZP’ers te legaliseren, maar dat werd nooit concreet. Ondertussen controleerde ILT wel streng op de inzet van ZZP’ers en deelde flink wat boetes uit.

Vierhout publiceert in de nieuwsbrief nu de vragenlijst (zie de PDF onderaan dit artikel) die ILT aan transportbedrijven voorlegt voor haar onderzoek. Hij zet vraagtekens bij het karakter van het louter als ‘inventarisatie’ bedoelde onderzoek. Vierhout:“Als je het namelijk hebt over iets in kaart brengen, dan gaat daar een zekere mate van vrijwilligheid van uit. Een actie waar het te onderzoeken bedrijf niets voor hoeft te vrezen. Met de in mijn ogen suggestieve vragenlijst wordt u als transportbedrijf echter onderworpen aan een onderzoek ten aanzien van de naleving van de bepalingen van de Wet Wegvervoer Goederen en de Arbeidstijdenwet. Het is mijn voorlopige conclusie dat er vooralsnog nog weinig wordt geïnventariseerd om iets in gang te zetten voor de legalisatie van deze ZZP’ers in het beroepsvervoer. Eerst nog maar even beboeten, dan praten we wel verder.”

VRAGENLIJST VAN ILT

2 reacties op “ILT ‘inventariseert’ ZZP’ers in wegtransport

  • d. douwes

    Ik kan me niet goed voorstellen dat deze vragenlijst afkomstig is van het ILT, gezien de zwakte van de lay-out, de spellingfouten en het foutief/niet consequent gebruik van leestekens en hoofdletters.
    Is dit wel het geval, dan blijft deze overheidsinstantie flink in gebreke.

  • Han Vallenduuk

    Als een overheidsinstantie een actie onderneemt, waarbij achteraf blijkt dat de ware aard niet inventariseren is, maar controleren, dan is dat in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Namelijk in strijd met de ‘zuiverheid van oogmerk’. Als die verzamelde gegevens later worden gebruikt in een boetezaak, dan gaat die boete geheid onderuit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer