Ga naar hoofdinhoud

ILT: ‘Ook lokale cabotage is minimaal’

Het is een publiek geheim dat de veel bediscussieerde cabotage in Nederland minimaal is. Nu blijkt dat ook lokale cabotage maar zeer beperkt voorkomt. Dit blijkt uit controles door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de havengebieden van Rotterdam en Amsterdam en het luchthavengebied rond Schiphol.

Foto: Google Streetview

ILT heeft in 2015 medewerking verleend aan het landelijke onderzoek naar de omvang van cabotage. Dat onderzoek is uitgevoerd door Panteia in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Uit dit onderzoek bleek dat cabotage 0,79 procent betreft van het aantal beladen ritten in het binnenlands vervoer in Nederland.

ILT voerde de extra controles uit na signalen uit de transportsector dat op specifieke plekken in Nederland zogeheten lokale cabotage zou plaatsvinden. Dit rapport is dan ook een aanvulling op het eerdere onderzoek naar cabotage.

Lees het complete rapport onderaan dit artikel

ILT controleerde 361 buitenlandse vrachtwagens. Er werden 13 buitenlandse wagens aangetroffen die lokaal goederen vervoerden, hoofdzakelijk in het Rotterdamse havengebied. In 5 gevallen gebeurde dat niet volgens de regels. Van de dertien situaties waarin geconstateerd is dat er sprake was van lokale cabotage ging het in vijf gevallen om voertuigen uit Polen en in vier gevallen om voertuigen uit Roemenië en in 4 gevallen betroffen het andere nationaliteiten. In de meeste gevallen betrof het een trekker met oplegger. In geval van illegale cabotage heeft de inspectie proces-verbaal opgemaakt tegen de vervoerder en het transport laten beëindigen.

ILT voerde ook administratieve controles uit bij 8 betrokken opdrachtgevers. Hierbij bleek dat zij een beperkte kennis hebben van de regels voor dit soort vervoer. De bezochte bedrijven beloofde maatregelen te nemen.

Het binnenlands vervoer van goederen door buitenlandse vervoerders heet cabotage. Buitenlandse vrachtwagens mogen in Nederland maximaal 3 cabotage-ritten uitvoeren binnen 7 dagen, als ze Nederland beladen binnenkomen. Als ze Nederland onbeladen binnenkomen, mogen ze maximaal 1 cabotage-rit maken binnen 3 dagen. Ze moeten ook een volledige ritadministratie bijhouden.

Afgelopen weken werd de voorgestelde nieuwe EU-regelgeving om de cabotagewetgeving te verruime ernstig bekritiseerd, omdat er zoveel cabotage in Nederland plaats zou vinden. Een naar nu blijkt onterechte conclusie.

[pdf issuu_pdf_id=”170622172936-7c80afddac6c4521b2ed9396bb6ac00b” width=”640″ height=”480″ layout=”1″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

2 reacties op “ILT: ‘Ook lokale cabotage is minimaal’

  • Jaapo

    Belachelijk onderzoek.
    Een klap in het gezicht van de Nederlandse chauffeurs.
    Zoveelste bewijs van de boel afdekken.

  • Beste redactie, ik wil hierbij graag even aanvullen dat alleen retourcabotage toegestaan is als men onbeladen het land binnen komt. Zo staat het omschreven in de landendocumentatie bij Duitsland. Wij hebben helaas al een boete gehad omdat wij leeg van Haaksbergen naar Nordhorn reden om daar te laden voor Hamburg, dat is geen retourcabotage, we zitten maar 10 km van de grens af en mogen dus niet leeg Duitsland in om daar te laden voor een ander adres in Duitsland!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer