(april 2013) – De introductie van de LoGiApp markeerde vorig jaar de start van een ware vloedgolf aan boordcomputerapps. Die vinden nu hun weg naar de praktijk. TTM.nl inventariseerde de eerste ervaringen van transporteurs met deze apps: ze blijken geen hype, maar een waardevolle schakel in de informatieketen.
De term boordcomputerapp dekt verschillende ladingen: de app kan fungeren als volwaardige boordcomputer, als oplossing voor charters of als extra hulpmiddel voor de wagenparkbeheerder. Logivisi is met de LoGiApp de eerste en tot nu toe ook enige aanbieder die de app op de markt zet als volwaardige boordcomputer. Inclusief koppeling met de digitale tachograaf en FMS CANbus, die via bluetooth met de LoGiApp
communiceren. GreenCat koos ook voor Android als platform, maar ontwikkelde een tussenvorm tussen de traditionele systemen en de app als boordcomputer. Wel een vast ingebouwde boordcomputer, maar gebaseerd op het Android platform, zodat er naast de eigen boordcomputersoftware ook andere apps op draaien. Deze ATX boordcomputer heeft een flexibele userinterface, variërend van chauffeursdisplay tot smartphone, waardoor het systeem ook buiten de auto inzetbaar is.
Prometheus en MapTrace bieden al lang een boordcomputeroplossing op een mobiel platform – Windows CE – in combinatie met verschillende typen hardware. De MapFox toepassingen zijn ook beschikbaar voor Android, terwijl Prometheus een platform-onafhankelijke charterapp ontwikkelt.
Veel boordcomputerleveranciers vinden de traditionele oplossingen vooralsnog betrouwbaarder dan de app als boordcomputer. Zij leveren dan ook alleen een app als charteroplossing. Terwijl de eigen auto’s zijn voorzien van een boordcomputer, worden de onderaannemers uitgerust met een smartphone met boordcomputerapp. De planning wisselt vervolgens orders en berichten uit met de app, op dezelfde manier als met de boordcomputer. Ook een digitale handtekening of foto’s kunnen met de app worden verstuurd. Dankzij GPS op de smartphone is bovendien te volgen waar de charters zijn, terwijl ook de gereden kilometers en uren kunnen worden geregistreerd. Daarmee is er eindelijk een praktische en goedkope oplossing om de informatiecirkel van het boordcomputersysteem gesloten te houden, ook als er wordt gewerkt met onderaannemers.
Momenteel zijn de volgende charterapps op de markt: de Drivers App (Data2Track), ATX charterapp (GreenCat), MobiScout Mobile (MobiCoach), Efficio app (Rietveld Fleetmanagement), Driver Telematics App (Qualcomm), TX-SMART (Transics) en FleetXPS (Trimble Transport & Logistics). Op een vergelijkbare manier als de charterapp werken de mobiele oplossingen van Com-Unit, Global Data Exchange en Erniesoft, die zijn geïntegreerd met hun TMS. De MendriX app (GDX) en eMobits (Erniesoft) zijn er al voor Android, die van Com-Unit volgt binnenkort.
Wagenparkbeheer
Truckfabrikanten als Volvo en MAN leveren een app die is bedoeld als extra informatiebron voor de wagenparkbeheerder, als die niet op kantoor zit. Deze app geeft toegang tot het fleetmanagementsysteem van de truckfabrikant om op te vragen waar een auto is, wat de rij- en rusttijden zijn, en wat het verbruik van de auto en de rijstijl van de chauffeur zijn.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van april 2013. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Auteur: Sandra Waenink