Volgens het Economics Department van ING Wholesale Banking zal de rentabiliteit in de sector transport & logistiek in 2008 verbeteren ondanks een sterke kostenstijging.
Volgens een vandaag bekend gemaakt onderzoek van ING heeft de Nederlandse transport & logistieksector na het topjaar 2006 opnieuw een goed jaar achter de rug: “Onder invloed van een sterke export (6,6 procent stijging) en een bovengemiddelde economische groei heeft vooral de dominante wegtransportsector zich positief ontwikkeld. Tegelijkertijd is de gemiddelde winstgevendheid na een aantal moeilijke jaren opnieuw gestegen.
Ondanks dat de economische groei in 2008 naar verwachting afzwakt, zal de sector volgens ING sterk blijven profiteren van de groeiende handel met opkomende landen in Oost-Europa en Azië. Stevige (internationale) concurrentie zorgt er echter ook voor dat schaalgrootte en het leveren van aanvullende dienstverlening (‘Value added logistics’) in veel gevallen een voorwaarde zijn voor winstgevendheid.
Ondanks dat de economische groei in 2008 naar verwachting afzwakt, zal de sector volgens ING sterk blijven profiteren van de groeiende handel met opkomende landen in Oost-Europa en Azië. Stevige (internationale) concurrentie zorgt er echter ook voor dat schaalgrootte en het leveren van aanvullende dienstverlening (‘Value added logistics’) in veel gevallen een voorwaarde zijn voor winstgevendheid.
Twee jaar groei
De omzet zal volgens ING in 2008 naar verwachting met 6 procent toenemen en ligt hiermee onder het potentiële groeiniveau. Dit komt doordat de capaciteit als gevolg van schaarste op de arbeidsmarkt, toenemende congestie en lange levertijden van nieuw transportmaterieel niet snel genoeg kan meegroeien met de transportvraag. Meer toepassing van intermodaal vervoer kan deze druk op de langere afstanden enigszins verlichten.
Als gevolg van hogere loonkosten, brandstofkosten en belastingen zullen de transportkosten in 2008 met naar schatting zo’n 5 procent oplopen. Deze extra kosten kunnen op basis van de huidige capaciteitsschaarste en in contracten afgesproken brandstofclausules naar verwachting worden afgewenteld op de opdrachtgevers. Hiermee zal de winstgevendheid van de transport & logistieksector in 2008 verder herstellen en blijven de vooruitzichten positief. Voor 2009 wordt een omzetgroei van 5 procent verwacht”, aldus onderzoeker Rico Luman Msc van Economics Department van ING Wholesale Banking.
Als gevolg van hogere loonkosten, brandstofkosten en belastingen zullen de transportkosten in 2008 met naar schatting zo’n 5 procent oplopen. Deze extra kosten kunnen op basis van de huidige capaciteitsschaarste en in contracten afgesproken brandstofclausules naar verwachting worden afgewenteld op de opdrachtgevers. Hiermee zal de winstgevendheid van de transport & logistieksector in 2008 verder herstellen en blijven de vooruitzichten positief. Voor 2009 wordt een omzetgroei van 5 procent verwacht”, aldus onderzoeker Rico Luman Msc van Economics Department van ING Wholesale Banking.
Auteur: Pieter Wieman