Ga naar hoofdinhoud

ING ziet kansen in truck- en trailerleasing

Volgens het Economisch Bureau van de ING bank kunnen ‘bankgerelateerde” leasemaatschappijen hun aandeel in de truck- en trailerlease markt vergroten.

In het rapport wordt een analyse gemaakt van de samenstelling en eigenschappen van het Nederlandse truck- en trailerpark. Dit park omvat volgens ING  136.000 middelzware en zware trucks en 131.000 trailers. Men concludeert dat beide markten zijn zeer cyclisch zijn waarbij de verkoopcijfers van 2006 en 2007 als voorbeeld worden genomen.
Opmerkelijk vindt ING verder dat de trailermarkt met de tientallen op de Nederlandse markt aanwezige leveranciers weinig transparant is in tegenstellng tot de truckmarkt met maar 6 grote merken. Gezamenlijk hebben de drie grootste trailermerken volgens ING in ons land een marktaandeel van 26%.
Het rapport voorspelt de verkopen voor zowel truck- als trailermarkt en constateert enkele interessante technische ontwikkelingen in de markt. Zo wordt een trend naar trekker- opleggercombinaties waargenomen en zal de vraag naar containertrailers significant stijgen. De studie gaat verder in op de verwachte prijs- en waardeontwikkeling en factoren die de marktwaardering van trucks & trailers beïnvloeden. Zo blijkt vooral imago bepalend te zijn voor de waardering op de tweedehands truckmarkt maar wordt de waarde van een tweedehands trailer primair bepaald door het type.
 
Invloed van Basel II
Tot slot houdt het rapport het belangrijkste financieringsinstrument van trucks & trailers tegen het licht. In de transportsector wordt ca. 50% van de nieuwe trucks en trailers geleast. Het rapport spreekt de verwachting uit dat bankgerelateerde leasemaatschappijen in staat zijn hun marktaandeel te vergroten door het ‘Basel II’-accoord. Dit stelsel leidt volgens ING tot prijsdifferentiatie. Het gevolg zal zijn dat banken voor financieel gezonde transportbedrijven minder economisch kapitaal opzij hoeven te zetten en daardoor kosten kunnen besparen. Dit kostenvoordeel kan door banken (deels) aan klanten worden doorberekend. In de transportsector zullen vooral de relatief goed presterende grotere en gespecialiseerde transportbedrijven hiervan profiteren.
Het rapport, dat zich niet specifiek op ING Lease richt, maar op de gehele Nederlandse leasemarkt voor ‘trucks en trailers’ gaat verder uit van positieve vooruitzichten. Factoren die aan dat optimisme bijdragen, zijn enerzijds de groei van de economie en wereldhandel, anderzijds de zich sinds 2006 weer herstellende rendementen in de transportsector. Hoewel er onderling aanzienlijke verschillen zijn, lijkt sprake van structureel herstel.
Deze factoren leiden tot een stijgende transportvraag, een stijgende vraag naar transportmiddelen en een positieve ontwikkeling van de vraag naar leasing.
Auteurs van het rapport zijn drs. Stefan R. van Woelderen en drs. Rico Luman, beide werkzaam bij het Economisch Bureau van ING. Wie meer wil weten kan een mailtje sturen naar laatstgenoemde: rico.luman@mail.ing.nl.
 

Auteur: Pieter Wieman

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer