Innovatie gaat gewoon door • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Innovatie gaat gewoon door

Ook de Nederlandse fabrikanten van getrokken materieel en carrosserieën fabriceren en verkopen minder. Maar hun creativiteit en innovatieve opstelling leiden daar niet onder. Integendeel…

Remco TekstraRemco Tekstra is secretaris van RAI Vereniging afdeling Speciale Voertuigen. Die afdeling behartigt de collectieve belangen van 180 fabrikanten en importeurs van wegtransportmiddelen, zoals aanhangwagens, opleggers, carrosserieën en aanverwante producten in Nederland.

“Natuurlijk lopen de zaken ook bij de leden van mijn afdeling minder goed dan anderhalf jaar geleden” zegt Tekstra desgevraagd,  “maar dat gaat niet ten koste van de innovatie. Ook nu – of misschien moet ik wel zeggen juist nu –  zie je dat trailer- en carrosseriebouwers met nieuwe concepten komen waarmee de vervoerder efficiënter kan werken en dus geld en CO2 bespaart. De  onlangs geïntroduceerde nieuwe LZV-concepten zijn daar een mooi voorbeeld van. CO2-reductie is sowieso in de carrosserie- en wagenbouw een belangrijk thema. Onze leden zijn op dat gebied actief met onder andere volumevoertuigen, dubbel belaadbare trailers, maar ook aerodynamisch goed gevormde carrosserieën. Ik denk zeker dat dit soort thema’s op BedrijfsautoRAI 2009 een belangrijke rol zouden hebben gespeeld!” Tekstra is enthousiast over de LZV, maar probeert bij overheid en andere belanghebbenden ook aandacht te vragen voor het concept van de 14,90 m lange oplegger: “Met de LZV kun je op ondernemingsniveau geweldige besparingen op brandstof, CO2 en nog een aantal andere zaken bereiken, maar met grootschalige inzet van 14,9 meter lange opleggers zijn de macro effecten wat betreft besparingen en bezuinigingen vele malen groter. Uiteindelijk kun je een LZV maar voor een beperkt aantal toepassingen in zetten. Een 14,9 m lange oplegger kan vrijwel voor alle soorten werk worden ingezet waar een 13,6 m oplegger voor wordt gebruikt. Ik zie de 14,9 m lange oplegger dan ook niet als een concurrent van de LZV. Ze vullen elkaar aan.”
Tekstra beseft dat het toestaan van 14,9 m als opleggermaat consequenties heeft voor het bestaande wagenpark. Hij ziet echter geen mogelijkheid om bestaande trailers te verlengen: “Als je kijkt naar het prijsniveau van een nieuwe trailer dan denk ik niet dat er financieel genoeg ruimte is voor ombouw.”

De concurrentie op prijzen in de trailerindustrie is voor het bestuur van de afdeling Speciale Voertuigen vaak een punt van aandacht. Tekstra: “Er is nu eenmaal overcapaciteit in deze branche. Je hebt  te maken met het gegeven dat de grote Duitse trailerbouwers grote series bouwen en daardoor prijzen kunnen hanteren die voor een ambachtelijk bedrijf nauwelijks haalbaar zijn. Toch verwacht ik niet dat dit onder invloed van de huidige crisis zal veranderen. Het gaat hier om een ambachtelijke bedrijfstak met vaak heel lang bestaande klantenrelaties. Je maakt dus voor je klant wat hij je vraagt, ook als dat een ‘gewone’ drie-assige huifoplegger is.” Tekstra signaleert wel dat bij de carrosserie- en trailerbouwers die de afgelopen periode na  een faillissement zijn doorgestart, de capaciteit fors wordt afgebouwd. Ook maken zulke bedrijven andere keuzes qua fabricageprogramma. Langs die weg vindt dus wel een zekere sanering plaats, maar Tekstra verwacht niet dat in ons land een verdere grote sanering van de productiecapaciteit in de trailer- of carrosseriebouw zal plaatsvinden. Wat de toekomst van de BedrijfsautoRAI betreft is Tekstra optimistisch: “Dat de BedrijfsautoRAI dit jaar is afgeblazen, is begrijpelijk maar in 2011 pakken we de draad gewoon weer op. Ik denk wel dat we  aanpassingen zullen moeten doorvoeren om tegemoet te komen aan de wensen van de exposanten op het punt van kosten. Maar het concept van de BedrijfsautoRAI zoals we dat kennen, staat wat mij betreft recht overeind. Onze branche heeft dat platform nodig, al is het alleen maar internationaal gezien. Nederland neemt op het gebied van logistieke innovatie mondiaal een toppositie in. De fabrikanten van getrokken wegvervoermaterieel spelen daarin een cruciale rol. Een podium als The European Road Transport Show hoort gewoon bij die positie!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer