Inside / Outside: dubbelinterview Preston Feight en Jan van Keulen (DAF) • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Inside / Outside: dubbelinterview Preston Feight en Jan van Keulen (DAF)

2017 is een belangrijk jaar voor DAF Trucks. Niet alleen vernieuwt de Nederlandse fabrikant haar truckrange ingrijpend, het slaat ook haar vleugels uit over de hele wereld en blijft de productie maar opschroeven. Ook in eigen land gaat het voor de wind, met een indrukwekkend marktleiderschap en een scherp oog voor aftersales. Een dubbelinterview waarin eerst Preston Feight, president-directeur van DAF Trucks aan het woord komt en daarna Jan van Keulen, algemeen directeur DAF Nederland. [Inhoud | INDEX TTMnl2017_5_12]

Hoe gaat het met DAF Trucks op de Europese markt?

Preston Feight: “We kunnen terugkijken op een bijzonder goed 2016. Ons marktaandeel in het zware segment steeg van 14,6 procent in 2015 naar 15,5 procent vorig jaar. We plukken de vruchten van een sterk economisch tij, maar ook onze producten en diensten dragen bij aan de groei natuurlijk. Drie jaar geleden introduceerden we DAF Transport Efficiency. Deze filosofie richt zich op het voortdurend verlagen van de TCO voor transportondernemers. Dat moet onder meer gebeuren door de kosten voor brandstofverbruik en onderhoud te verminderen en tegelijkertijd te zorgen voor de hoogst mogelijke uptime. 2016 was trouwens ook het jaar waren we verdere groei zagen voor PACCAR Parts en een recordverkoop van meer dan 4.000 MX-11 en MX-13 motoren aan derden, onder meer aan busfabrikanten over de hele wereld.”

Preston Feight (links) en Jan van Keulen

Mooi, dat marktaandeel, maar hoe zit het met de verhouding trekkers-bakwagens?

“Daar liggen mooie uitdagingen. Traditioneel is DAF sterk in de Europese trekkermarkt. Geweldig natuurlijk, maar we willen dat DAF ook een dominante rol gaat spelen in het bakwagensegment. En dat is zeker mogelijk. In Groot-Brittannië is die balans er zeker, en in Nederland ook wel. Ik zie niet in waarom we in andere Europese landen niet net zo succesvol kunnen zijn met bakwagens.”

De wens om te groeien in (deel)markten is goed, maar dan moet er wel geïnvesteerd worden toch?

“Dat is een van de krachten van DAF en PACCAR: investeren, blijven investeren. Laagconjunctuur, hoogconjunctuur, altijd blijven investeren. Dat zit in onze genen. We realiseren op dit moment onze nieuwe cabinelakstraat ., waarmee een investering van honderd miljoen euro gemoeid is. Ik overdrijf niet als ik zeg dat deze ‘paint-shop’ de kwaliteit lak levert die je associeert met de meest luxe personenauto’s. Als je de beste truck in de markt hebt, moet-ie er ook top uitzien. Maar we investeren ook geïnvesteerd in nieuwe persen, een nieuwe productielijn voor motorblokken en nieuwe faciliteiten voor de productie van tandwielen in de differentiëlen in achterassen. Door die investeringen wordt de kwaliteit van onze trucks steeds weer beter. Daarnaast maken ze de werkomstandigheden van onze medewerkers beter, soms eenvoudiger. Ik ben trouwens enorm trots op ’al die medewerkers, al die DAF’ers die zich volop inzetten voor het beste voor onze klanten.”

Welke feedback hebben jullie gekregen op de nieuwe CF en XF?

“Tot nu alleen maar goede reacties. We hadden natuurlijk met de vorige generatie al de meest betrouwbare trucks ooit, met een brandstofverbruik en prestatie die ongeëvenaard waren. Onze engineers zijn toen begonnen om die trucks te verbeteren naar een nieuwe standaard. Da’s een hele uitdaging geweest, maar het resultaat is geweldig. De hele aandrijflijn is onder handen genomen. De motoren draaien nu op kruissnelheid 1.000 toeren en leveren al maximaal koppel vanaf 900 toeren. Jullie hebben zelf met de nieuwe range gereden en gemerkt hoe dat rijdt. Hoe stil het is in de cabine, de afwezigheid van storende vibraties enzovoort, daar krijg je een glimlach van op je gezicht. Als chauffeur dan, als ondernemer word je helemaal blij van het feit dat de nieuwe trucks zeven procent zuiniger zijn. Zeven procent ja, uitgebreide testen door ons, maar ook bij belangrijke klanten tonen dat ondubbelzinnig aan.”

Hoe gaat DAF nu verder om brandstofverbruik en CO2-emissie te reduceren?

“We hebben met de nieuwe XF en CF al veel bereikt. Het afgelopen decennium is ons brandstofverbruik met circa 1 procent per jaar gedaald. Dat is een geweldige prestatie. Dat gemiddelde willen we in de toekomst aanhouden. Een uitdaging, maar we zijn optimistisch. We werken samen met de Europese Commissie om regelgeving te creëren die een verdere verlaging van brandstofverbruik en CO2-emissie mogelijk maken. Belangrijk daarbij is de maten- en gewichten-regelgeving. We kijken uit naar de nieuwe richtlijnen, waarmee we kunnen gaan werken aan toekomstige truckgeneraties, met een nog betere aerodynamica en nog hogere veiligheid dankzij grotere zichtvelden. Maar er zijn ook andere, minder ingewikkelde mogelijkheden: het toestaan van ’Ecocombi’s in heel Europa bijvoorbeeld. Dat is echt laaghangend fruit.”

Hoe ziet volgens DAF de aandrijflijn van de toekomst eruit?

“Vanzelfsprekend investeert DAF Trucks permanent in nieuwe en veelbelovende technologieën voor de toekomst. Drie pijlers daarbij zijn elektrificatie / hybridisatie, autonomie en connectivity. We zijn actief op al deze gebieden en werken samen met overheden en klanten om business-cases voor deze technologieën te creëren. Elektrische voertuigen bijvoorbeeld kunnen mogelijk een behoefte vervullen in het distributiesegment, maar het is zeer de vraag of elektrische aandrijving het antwoord is voor lange-afstandstoepassingen. Vorig jaar op de IAA hebben we een concepttruck laten zien die veel van de genoemde technologieën had. We gaan natuurlijk verder om de mogelijkheden daarvan verder te verkennen.”

Toch klinkt dat nog als verre toekomst. Wat is DAF’s visie voor de nabije toekomst?

“Onze strategie is vrij eenvoudig: als we doorgaan met elk jaar groeien staan we uiteindelijk aan de top. Kijk eens naar onze productiecijfers; die zijn op zijn hoogst sinds 2008. En deze groeieb nog steeds. We maken nu 216 trucks per dag op de CF- en XF- lijnen en stijgen verder naar 225. De economie groeit namelijk ook, de markt is sterk, de transportvraag neemt toe, de dieselprijs daalt. Moet ik verder gaan? Het consumentenvertrouwen neemt toe en de Mautkilometers zijn nog nooit zo hoog geweest. Vorig jaar werden er in Europa 300.000 nieuwe trucks geregistreerd. Voor dit jaar voorzien we een realisatie van 290.000 tot 310.000 units op de Europese markt.

De opbrengsten uit aftersales lijken steeds belangrijker te worden. Gaat DAF daarin mee?

“Ik hoor dat sommige truckmerken besloten hebben om de nadruk meer op aftersales en dienstverlening te leggen dan op de trucks zelf. Maar het moet juist op allebei zijn. Als ik een transportbedrijf heb, dan moet ik èn de beste truck hebben èn ik wil een partner die de zorg voor de truck op zich neemt. Ontwikkeling, bouwen, verkopen en ondersteunen van het gebruik van een truck is voor ons een ondeelbaar pakket. Dus we gaan ons niet focussen op één onderdeel, maar op alle onderdelen.”’

DAF Trucks reikt veel verder dan Eindhoven of Nederland. Hoe zit het met het wereldwijde bereik?

“Dat wordt steeds groter. PACCAR voorziet nu al de helft van al haar Peterbilt en Kenworth trucks in de VS en Canada met MX-11 en MX-13 motoren die hier in Eindhoven zijn ontwikkeld. Dat maakt ons trots. In Brazilië hebben we een fabriek geopend, zit de groei er goed in en zijn we net tot Truck Brand of the Year verkozen, voor het tweede achtereenvolgende jaar. In Oceanië zien we mogelijkheden, net als in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. We moeten wereldwijd denken en lokaal onze klanten bedienen. DAF zal echter enkel groeien op een intelligente wijze. Het moet financieel wel zinvol zijn. Groeien om te groeien slaat nergens op, maar wel als er goede business mogelijk is, en de mogelijkheid om klanten goed te bedienen.”

Over wereldwijd gesproken, u hebt beide kanten van de Atlantische Oceaan gezien. Wat zijn de verschillen tussen de Amerikaanse en Europese truckmarkt?

“Eerlijk gezegd zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Een van de overeenkomsten die ik mooi vind, zijn de mensen die transportbedrijven hebben. Groot of klein, in de VS of Europa. Het zijn hardwerkende mensen die de economie in stand houden. De transportsector is overal uitdagend en complex, daar moet je wel wat voor kunnen. DAF ziet het als zijn verantwoordelijkheid om hen te helpen succesvol te zijn. Naar hen toe, maar ook weer naar hun klanten. Maar er zijn ook verschillen. De markt in de VS en Canada heeft vrijwel maar één taal en kan grotendeels met dezelfde strategie benaderd worden. Terwijl in Europa, Nederland natuurlijk geen Italië is, en ook geen Frankrijk of Spanje. Die markten hebben allemaal hun eigen kenmerken en dus hun eigen benadering. Er is niets leuker voor ons team dan de beste trucks en dienstverlening op zo’n manier aan een markt aan te bieden dat bedrijven die optimaal kunnen gebruiken. Daar krijg je energie van!”


Laten we 2017 voor het gemak even in tweeën hakken. We zijn begonnen aan de tweede helft. Hoe was de eerste helft voor DAF NL?

Jan van Keulen: “We zijn eigenlijk al ruim over de helft hè, twee derde zit er al op. Maar als we terugkijken over 2017 tot nu toe hebben we een goed jaar achter de rug. De economie trekt duidelijk aan, dat merken onze klanten aan hun opdrachtenportefeuille. Het werk neemt toe en de klanten hebben het druk. Ze kunnen het soms niet eens aan. Dat komt door een deel door het chauffeurstekort. Bedrijven willen graag een paar auto’s erbij in de vloot, maar dan willen ze graag ook de chauffeurs erbij. De vervoerscapaciteit wordt geremd door het chauffeurstekort. Het volume van de markt vlakt wat af, maar dat is ook logisch als je kijkt naar de enorme groei van de afgelopen jaren. We zitten weer op het niveau van 2007. De Nederlandse truckmarkt is gegroeid met 50 procent de afgelopen drie jaar. We komen uit een dal. Het niveau van nu is natuurlijk uitstekend, maar het is niet realistisch te denken dat er dit jaar nog eens opnieuw een enorme groei inzit. Er zijn ook geen incentives nu, zoals dat bijvoorbeeld bij onze Silent trucks zo was. Met dat soort prikkels haal je vervanging in het wagenpark wat naar voren.”

Wat is het marktaandeel van DAF in NL nu? Algemeen, en in de verschillende segmenten?

“Dat ligt op 31 procent voor het zware segment, net als vorig jaar. Dat is niet erg, want met een jaar waarin je nieuwe producten brengt, wacht iedereen op het moment dat ze die kunnen aanschaffen. Vooral ook in het lichte segment, tot 16 ton, doen we het dit jaar heel goed, met 27,5 procent. Een forse groei, want we komen van 17 procent. Waar die groei vandaan komt? Het is niet zo dat de vraag ineens groeit, want het lichte segment is niet heel groot. De afgelopen maanden hebben een aantal toonaangevende vloten voor onze LF distributietruck gekozen en dat duwt het marktaandeel natuurlijk flink in de goede richting, zeker in een markt die qua omvang redelijk beperkt is. We kijken uit naar het effect wat de nieuwe LF gaat opleveren.”

Wat betekent het nieuwe gamma CF/XF voor de orderboeken? Zijn de verkoopdoelen naar boven bijgesteld?

“De nieuwe CF en XF zijn zeer goed ontvangen. We zijn pas net begonnen, dus over de orders kan ik nog niet veel zeggen maar dat ziet er veelbelovend uit. De demovloot voor de dealers is nu uitgerold en transporteurs kunnen echt goed met onze nieuwe trucks kennismaken. Je ziet overigens dat transportbedrijven op een andere manier hun auto’s aanschaffen. Vroeger was het betalen voor bezit, nu is het veel meer betalen voor gebruik. Er wordt veel meer naar efficiency gekeken, al dan niet onder druk van concurrentie of tenders. Bovendien vragen de voortdurende brandstof- en productverbeteringen om een snellere vervangingsyclus. Kun je een besparing van 6 of 7 procent aan klanten beloven, dan is dat voor wagenparkbeheerders een reden tot eerdere vervanging. J”

Over tenders gesproken: er worden door opdrachtgevers tegenwoordig heel gericht gevraagd naar vrachtwagens met alternatieve brandstoffen, LNG bijvoorbeeld. Daarin kunnen jullie niet mee.

“De vraag is ons bekend. En geloof me: we volgen alle ontwikkelingen maar wij zien vooralsnog geen de business case in LNG/CNG. Niet alleen zijn trucks op gas significant duurder, ook is de infrastructuur om te tanken niet fijnmazig genoeg, kan de gasmotor op het gebied van levensduur en betrouwbaarheid de concurrentie met de dieselmotor nog niet aan en is de restwaarde onduidelijk. En vergeet niet dat de uitstoot van onze Euro-6 motoren op het niveau ligt van LNG/CNG. We moeten dus ‘nee’ verkopen als het op gas aankomt. En dat blijft met de huidige stand van zaken ook zo. Gas is een tussenoplossing in de route naar duurzaam transport.”

Hoe staat het met het dealernetwerk? Grootte, ontwikkelingen?

“Op dit moment hebben we 10 contractpartners en bij 72 vestigingen hangt het DAF-bord aan de muur. Een dicht, geconsolideerd netwerk. De laatste vijf jaar zijn er zo’n 10 locaties verdwenen. Er is minder onderhoud nodig, maar de markt was ook een aantal jaren lager, en daarmee het park. Toch gaat het met de aftersales helemaal niet slecht. De Nederlandse truckmarkt is sneller dan verwacht op een hoog niveau teruggekomen. Het aftersalespotentieel daalt helemaal niet zo snel als iedereen eerst dacht. De onderhoudsintervallen worden dan weliswaar langer, maar dealers zijn inventief om additionele diensten aan te bieden. Ze halen trailers binnen, gaan zelf kleine schades herstellen en hun service pakket uitbreiden. Dus ook met een gemengd wagenpark kun je uitstekend bij een DAF-dealer terecht. Wij moedigen die overige activiteiten ook aan. Het toepassen van Truck Related Parts (TRP) bijvoorbeeld. Spanbanden, poetsmiddelen, onderdelen voor assen, het assortiment wordt steeds breder. We ondersteunen daarbij de dealers ook met bijvoorbeeld het inrichten van een webshop, maar ook met zaken als logistiek, facturering, betalingen. Tot eind van dit jaar gaan er nog eens vier nieuwe dedicated TRP shops open. Met dergelijke initiatieven, door dealers zelf of door ons gestimuleerd, staat de aftersales van DAF er momenteel prima voor.”

Nog even terug naar de truckmarkt in NL. Je bent absoluut markleider. Hoe kun je in NL nog groeien?

“Natuurlijk zijn we in Nederland groot. 31 procent marktaandeel. De wet van de afnemende meeropbrengst gaat dan tellen. Elk procent dat je wil groeien kost heel veel energie. Kijk je echter naar de verschillende segmenten, dan zie je dat we niet in elk segment 31 procent hebben. Dus focussen we op het vergroten van de segmenten waar we nog niet zo groot in zijn. Drie-assige trekkers bijvoorbeeld. Dat segment groeit, maar wij kunnen er nog wel een tandje bijdoen. In het lichte distributiesegment, 19 tons auto’s, zien we ook nog kansen. Off-road is ook een interessant segment. Een 4×4, 6×6, een vijfasser, zou ik graag in het assortiment hebben. Wehebben heus wel een wensenlijst, maar de fabriek heeft zijn eigen prioriteiten. En die zijn niet alleen op de Nederlandse markt geënt, maar op businesscases wereldwijd, waardoor het maar de vraag is of investeringen in de ontwikkelingen van dergelijkeproducten altijd lonend is….”

Hoe is in Nederland de verhouding trekkers-bakwagens in de afzet van DAF NL? Zie je die verhouding veranderen?

“Historisch gezien zijn we groot in trekkers. In Nederland ligt dat op 33 of 34 procent. Zware bakwagens ligt in Nederland op 28 procent. In Europa zijn we met bakwagens wat minder prominent. Maar er zijn landen in Europa waarin we dat nog kunnen vergroten. Duitsland bijvoorbeeld..”

Wat kunnen we verwachten voor de rest van het jaar en 2018?

“We hebben nu een nieuwe DAF-range, maar het stukje dienstverlening daarbij is misschien nog wat onderbelicht. DAF Connect bijvoorbeeld is een tool waarmee een transporteur echt wat kan bereiken. Je kunt er bijvoorbeeld zelf mee zien dat de 7 procent brandstofbesparing van de nieuwe range gehaald wordt. DAF Connect geeft de planning of de wagenparkbeheerder de gelegenheid mee te kijken met de chauffeur. Hij zit virtueel naast hem in de cabine eigenlijk. Wat verbruikt de auto, hoe vaak loopt hij stationair, hoe rijdt de chauffeur? DAF Connect is vanaf nu optioneel leverbaar. Ik ga ervan uit dat over een jaar de helft van alle nieuw verkochte DAF’s worden uitgerust met DAF Connect.”

TEKST: GIANENRICO GRIFFINI, ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer