Ga naar hoofdinhoud

Inspectie controleert streng op Code 95

De chauffeur die nu nog geen Code 95 heeft, moet heel snel zijn. Er kan niet getalmd worden want onlangs nog heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport in de Telegraaf aangegeven dat er geen enkele uitstel zal plaatsvinden van de Code 95 verplichting. “Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon.” EVO start daarom de Zomerscholen.

TTM2015_5_36_37_code95_blom_foto3“Dat chauffeurs nu in de problemen komen, hebben ze grotendeels aan zichzelf te wijten. Het is al jaren bekend dat deze datum er aan zat te komen. Maar veel rijders hebben het voor zich uitgeschoven en denken dat het niet zo’n vaart loopt en er toch niet gehandhaafd wordt. Maar dan rekenen ze buiten de waard”, waarschuwt Lianne Sleutjes van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). “Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon.”

Indien de chauffeur tijdens een controle staande wordt gehouden en hij niet aan de Code 95 verplichting voldoet, mag hij zijn rit niet voortzetten. Daarnaast kan de chauffeur een boete van 800 euro opgelegd krijgen.

Met het aflopen van de Code 95 termijn over 5 weken blijken veel bedrijven toch nog de weg te vinden naar opleiders om zo uiteindelijk toch aan hun opleidingsverplichting te voldoen. EVO had speciaal voor dit doel enkele zomerscholen opgezet. Vanwege het enorme animo zijn er in Zoetermeer en Utrecht nog 2 ultra last-minute zomerscholen georganiseerd.

Voor bedrijven die twijfelen of voor hen ook de Code 95 verplichting geldt bestaat de mogelijkheid om contact op te nemen met EVO: 079-3467 346.

 

32 reacties op “Inspectie controleert streng op Code 95

  • Denis

    Dikke geldklopperij niks meer

    1. Jan

      Gewoon weer een Eu norm fijn zo een eu

  • Rene van der Wee

    Code 95 is grote onzin en geldklopperij wat het bedrijfsleven miljoenen kost, chauffeurs lijken wel een drs. rijbewijs, chauffeurs diploma en code 95 daar komt nog de tachograaf rij- en rust en alle activiteiten bij.
    Hebben we het hier nog steeds over chauffeurs???

  • Hierbij nodig ik iemand uit die deze onzin bedacht heeft om een maandje mee te rijden kan hij of zij natuurlijk. Zien wat voor onzin ze hebben bedacht om het leven van Nederlandse chauffeur zuur te maken. Wedden dat ze dat niet durven….. Gr ary

  • Bennie

    1 Dag per jaar naar school waar hebben jullie het over???
    Stel je niet zo aan je wist dat het er aan zat te komen… vooruit schuiven noemen ze dat!
    Ze moesten dat voor iedereen in voeren. dwz een ieder die een rijbewijs heeft 1 dag per jaar naar school , wordt het een stuk veiliger van.
    Ipv een beetje te lopen janken.
    Of zijn het alleen mensen uit Oost Europa die ongelukken maken? Het is dagelijkse kost op de Europese wegen, sta daar eens bij stil ipv te mekkeren.

    1. Bennie de Pool

      Whahaha. De grootste jankert ben jij Bennie !!!

      1. Bennie

        En dat roep jij..

    2. Angelo

      Jij heb overduidelijk geen idee waar je over praat!
      De code 95 cursussen zijn onwijs breed en daar word bij de meeste cursussen het verkeer helemaal niks veiliger van!
      Ik vind het absoluut geen probleem om een dagje per jaar naar school te gaan!
      Het slaat alleen helemaal nergens op..
      Ik ga m’n werk er niks beter van doen en het verkeer word er niet veiliger van! Waar is het goed voor? Leg het me alsjeblieft uit!

      1. Bennie

        Dus een dag lading zekeren of zuiniger rijden heeft voor jou geen meerwaarde?

    3. Hajo Schuurman

      Geen enkele beroepssector waar zovaak bijscholing verplicht is. Zelfs niet in de medische of zorgsector. En waarvoor is dit opeens nodig? En in het beroepsgoederenvervoer zijn de uren die je eraan kwijt bent voor eigen rekening óók nog.
      En dan de concurrentie vervalsing: West Europese chauffeurs moeten de braafsten van de klas zijn en netjes aan alle eisen voldoen, terwijl je in Oost Europa alle benodigde rijbewijzen en Code 95 formaliteiten zo voor een habbekrats kunt kopen…

      1. Freddy

        Je kunt zoiets niet voor een habbekrats kopen , ook Oost Europese chauffeurs moeten 35 uur bijscholing hebben en denk erom het is voor ieders veiligheid.
        Code 96 voor overige rijbewijzen komt er ook aan.

        1. Hans Boer

          Lekker naïef als je zo denkt en je hoeft niet eens examen te doen is voor beginners wat maar de rest is al op de hoogte door ervaring

      2. Bjorn

        Sprak laatst een litouwer, die betaalde 25 euro voor Code95 en 40 euro voor ADR en heeft geen dag in de schoolbanken gezeten.

        Grootste geldklopperij ooit, je leert er ook nog eens geen fuck… Als het nou werkelijk eens beroepsgroep gericht was… nee, je kan de meest stomme cursussen volgen en het kost je ook nog eens je zaterdagen en dus geen 45uur weekend.

        Laat ze eerst maar eens de rij-trainingen in Oost-Europa maar eens op ons niveau gaan brengen, ipv ons lastigvallen

    4. Edwin

      Voor een deel geef ik je gelijk. Maar een uurtje rijles kost misschien 60 euro maar de Code 95 cursus kost rond de 1000 euro en dat verschilt wel eventjes. Komt bij dat de Code 95 iedere 5 jaar gedaan moet worden.

    5. Jw Boneschansker

      Dacht je nauw echt dat we een betere chauffeur zijn door deze cursus
      Cursus leefstijl
      Word je verteld dat een bal gehakt minder gezond is dan een broodje kaas.pfffffffffffffffffffff

  • Noud

    Dat ze de buitenlanders maar controleeren maar dat zal teveel werk zijn

  • trucker

    bijna 50 jaar op de weg gezeten nu nog dag of 4-5 in de maand welke idioot denkt mij nog iets te leren rot op het is gewoon geld waar het om gaat en dan vinden ze het gek dat ze geen chauffeurs kunnen krijgen ga lekker verder met het oost blok stelletje dom koppen

  • Henri

    Henri zegt
    Laat die inspectie het oneigenlijke gebruik van landbouwvoertuigen in het transport
    maar eens controleren,maar dat is te moeilijk daarom pakken ze het debieltje met de meeste papiertjes,als het spannend wordt dan hollen ze allemaal weg
    met die lul van een koos spee voorop,dat is ook zo’n burotijger met zijn 40 meter afstand houden op je voorganger,zou tegen hem zeggen doe het in de praktijk even voor.

  • michael

    Mooi uwv vergoed het niet, kan het in de ww niet belalen ivm kosten ben voor lul naar school geweest voor me chaufeursdiloma wie me ouder krom voor hebben gelen .is nit meer geldig en de pluris oostblokers kopen het.waar gaat deze wereld heen.nu maar op naar de bijstand 20 jaar me kopot gewerkt.

  • Robert

    Jij hebt werkelijk waar geen enkel idee waar je het over hebt Bennie.

    1. Bennie

      Ik Neem aan dat je mij niet bedoeld…

  • Marc Ermers

    Man man man wat een stelletje jankerds zijn jullie 35 uur scholing per 5 jaar das toch niks stel je toch niet zo aan
    Ga anders thuis lekker op de bank zitten
    Een beetje werkgever betaalt het voor je dis wat doe je dan moeilijk

  • RvdB

    In het verzekerings wezen dient men ook ieder jaar bij te scholen.

  • Peter

    Code 95 gaat helemaal nergens over. Net als wat al in de reactie’s boven mij staan. Dan staat er een leraar voor de klas die heeft waarschijnlijk nog nooit met een vrachtauto gereden laat staan van binnen gezien. Gaat dan moeilijk doen over een spanband om te kijken of je wel of niet deze lading daar mee mag gaan vastzetten omdat het zo op het labeltje staat of omdat de ratel niet lang genoeg is. De praktijk is toch vaak net iets anders vast is vast. In Duitsland moet alles overdreven vast staan maar hier in Nederland gaat het toch net iets makkelijker.

  • Rien

    Het is een vaststaand feit daar zijn wel met mekaar over eens dat het een grote geldklopperij is bij mij is alles betaald door de Werkgever maar hebben we er iets aan gehad Nee geen ene fuck maar we moeten het ” helaas” wel hebben bij mij staat sinds afgelopen week op rijbewijs dus we mogen tot 2021 blijven rijden

  • Ries

    Dikke vette onzin vind ik het toen ik me vrachtwagen rijbewijs ging halen toen moest ik eerst me chauffeursdiploma halen en dat was geldig voor heel je leven. En nu moet je code 95 halen of bijscholing doen het is gewoon geldklopperij over een paar jaar dan is er wel weer iets anders wat je moet gaan doen.

  • U kunt na behalen code 95 voor vijf jaar laten bijschrijven op uw rijbewijs. U hoeft dan niet medisch te worden gekeurd. U krijgt van de gemeente een nieuw rijbewijs met dezelfde einddatum als uw huidige rijbewijs. Wel is het zo dat u 2 einddata op uw rijbewijs heeft ; 1 voor code 95 en 1 voor uw rijbewijs. U heeft dan 2 x per 5 jaar de kosten voor het verlengen van uw rijbewijs plus natuurlijk voor het verlengen van het rijbewijs eenmaal kosten voor een Eigen Verklaring C/D/E en de medische keuring. Deze laatste kunt u o.a. laten doen bij Regelzorg (landelijk/voordelig tarief). Wilt u nu nog worden gekeurd dan bent u waarschijnlijk niet meer op tijd omdat uiterlijk 10 september code 95 op het rijbewijs moet zijn bijgeschreven. Na keuring duurt het minimaal 5 tot 6 weken voordat u uw nieuwe rijbewijs heeft. Het CBR heeft 4 weken nodig alvorens u de verklaring van geschiktheid krijgt en de gemeente ook 1 week. Zijn er complicaties kan het natuurlijk nog langer duren. Bij de volgende keer dat uw code 95 verloopt kunt u dan gelijk uw rijbewijs laten vernieuwen. Dit is het advies van Regelzorg voor hen die dezelfde einddatum willen voor code 95 en het rijbewijs.

  • Hans Boer

    Leraren van lik me vestje en beterweters totaal niet op de hoogte op Europees gebied geldklopperij is het en je gaat over de grens nog een keer betalen omdat je fout wordt voorgelicht en dat wordt je dan verplicht stelletje idioten

  • Ferry

    Heel die cursus .. word gewoon gezegd bij binnenkomst. Als je wilt slapen. Dan ga maar achter in t lokaal zitten. Kan wel zijn dat de baas betaald. Maar waarvoor hebben wij in t verleden dat chauffeurs diploma gehaald. Je moest slagen. Dus ook nog wa leren. Grote geld kloperij heel die code 95.

  • Ff wat anders dan alleen maar zijken dat het onzin is. Oke veel cursussen heb ik vraag tekens bij, maar er zij er ook die wel nuttig zijn.

    Hoe een tacho werkt
    welke instellingen je kan doen, aan gezien dat niet in de officiele oplijding zit…. ja een pasje van de examinator er in doen maar meer niet echt. Alleen de rij en rust tijden wet en hoe je dat berekend

    Levens stijl.
    Vind ik zelf ook een goeje. Gezien de lichaams verhoudingen van veel chaufeurs en hoe ze met zichzelf omgaan kwa eten en reinheid.
    Niet dat iedereen er als een stonkende ronnetje rond bij loopt, maar zou toch een goed zijn als ze naar zichzelf kijken

    Comunicatie
    Hoe ga je met elkaar om . Respect eerbied voor elkaar en begrijpend comuniseren.

    Zo maar ff drie die ik zelf heb mogen doen via trucks4rent

    Ik heb er dingen van geleerd maar er zitten er genoeg bij met de instelling zoals veel dat hebben

    Ik wens iedereen succes met de code 95 cursus

    Mvg

    1. Bennie

      Ben het er mee eens, en houdt eens op met zeiken over oostblokkers kijk eerst eens naar je zelf en dan naar een andere… Stelletje zeurpieten!

  • Edwin

    Hebben ze daar dan extra personeel voor aangenomen om ons te controleren op code 95 bij de ILT?En de oostblokker mag vrolijk doorrijden met de gekochte stempel van code 95?Gewoon belachelijk dat dit in Nederland zomaar kan en wij moeten in onze vrije tijd de code halen.Ik heb het ook gehaald op eigen kosten want aankloppen bij UWV of SOOB kan je wel vergeten want die betalen het niet voor je.En over 5 jaar moet je weer die kosten betalen en dit gaat zo door tot je pensioen.Vroeger zeiden ze dat je chauffeursdiploma altijd geldig zou blijven,maar nee je kan het nu weggooien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer