'Intensief samenwerken in aanpak transportcriminaliteit' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Intensief samenwerken in aanpak transportcriminaliteit’

De aanpak van transportcriminaliteit in Nederland en Europa is gebaat bij een sterke en intensieve samenwerking tussen publieke en private partijen. Alleen wanneer alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheid nemen en nog nauwer samenwerken, kan transportcriminaliteit effectief worden bestreden.
loktruckWoensdag spraken de belangrijkste publieke en private partijen op het gebied van transportcriminaliteit in Nederland met elkaar hierover tijdens het TAPA (Transported Asset Protection Association) Taskforce NL congres 2010.

Nederland is een cruciale poort naar Europa voor vracht vanuit de hele wereld. De jaarlijkse direct schade voor het bedrijfsleven als gevolg van transportcriminaliteit in Nederland wordt geraamd op ongeveer 350 miljoen euro en 8 miljard euro in Europa. Om de sterke logistieke positie van Nederland en het vertrouwen van opdrachtgevers te behouden, verdient de aanpak van transportcriminaliteit de hoogste prioriteit.

Afgelopen tijd is er volgens TAPA veel vooruitgang geboekt in de samenwerking tussen publieke en private partijen. Zo is onlangs officier van Justitie Beckers benoemd die belast is met transportcriminaliteit, heeft Nederland goede resultaten behaald met het Secure Lane project en begint ook het Projectteam Ladingdiefstallen van de Bovenregionale Recherche Zuid-Nederland  haar vruchten af te werpen. De professionalisering en schaalgrootte van transportcriminaliteit noodzaakt echter alle betrokken partijen om nog nauwer met elkaar samen te werken.  TLN-voorzitter Alexander Sakker zei tijdens het congres dat het Secure Lane project navolging verdiend in heel het land. Bij het proefproject Secure Lane zijn op de route tussen Venlo, Eindhoven en Rotterdam parkeerplaatsen langs de snelweg voorzien van camera’s en is de verlichting verbeterd. Sakkers: “Feit is dat de ladingdiefstal naar nul ging, maar feit is ook dat de criminaliteit naar elders verschuift.” Het bedrijfsleven wil graag dat de proef, die nu nog volledig wordt gefinancierd door de overheid, wordt voortgezet. Dan moet de sector echter wel over de brug komen, heeft de overheid aan Sakkers laten weten.

Om de samenwerking tussen alle partijen verder te verbeteren, is het allereerst noodzakelijk dat partijen hun verantwoordelijkheid nemen. Zowel binnen de logistieke keten, als op alle bestuurlijke niveaus. Dat bleek deze zomer nog een struikelpunt. De uitvoering van het eind 2009 afgesloten Convenant Transportcriminaliteit verliep toen nog erg traag.

TAPA is een uniek forum dat wereldwijd producenten, logistiek dienstverleners, vervoerders, politie en justitie en andere belanghebbenden verenigt met het gemeenschappelijke doel de verliezen in de logistieke keten te beperken door het toepassen van preventieve maatregelen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer