De overkoepelende wegvervoersorganisatie IRU heeft twee ‘position papers’ uitgegeven waarin de problemen met zowel de nieuwe rijtijden als met de digitach worden gesignaleerd.
Het belangrijkste bezwaar tegen de nieuwe rijtijdenregeling is volgens de IRU dat deze in de praktijk niet functioneert en negatief uitwerkt op de efficiency van het wegvervoer. Vooral het gebrek aan flexibiliteit is volgens IRU president Paul Laermans een probleem. Volgens Laermans zijn er in de nieuwe wetgeving ook te veel artikelen en regels die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Het ‘position paper’ kan worden gedownload als pdf document.
Het tweede ‘position paper’ gaat over de digitale tachograaf. Daarin signaleert IRU de problemen met het downloaden van de gegevens, het overschrijven van chauffeurskaarten, de uitgifte van kaarten, de berekening van rijtijden en de verschillen in sancties. Ook dit ‘position paper’ kan worden gedownload als pdf.
Laermans wijst er in algemene zin op dat de Europese Unie er naar moet streven wetgeving te maken die werkbaar is. Met deze beide zaken is dat volgens hem niet het geval.
Het tweede ‘position paper’ gaat over de digitale tachograaf. Daarin signaleert IRU de problemen met het downloaden van de gegevens, het overschrijven van chauffeurskaarten, de uitgifte van kaarten, de berekening van rijtijden en de verschillen in sancties. Ook dit ‘position paper’ kan worden gedownload als pdf.
Laermans wijst er in algemene zin op dat de Europese Unie er naar moet streven wetgeving te maken die werkbaar is. Met deze beide zaken is dat volgens hem niet het geval.
Auteur: Pieter Wieman