Volgens de internationale wegvervoersorganisatie IRU zullen nieuwe Europese regels op het gebied van contracten leiden tot vertragingen en problemen in het wegtransport

Volgens de IRU is het
plan dat aanstaande donderdag wordt voorgesteld een ondermijning van het bestaande Europese system van regels en normen op het gebied van vervoerscontracten. Streven van de EU is te komen tot één Europese ‘juridische ruimte’ die moet leiden tot een betere bescherming van consumenten. De IRU ziet dit al een illusie en wijst erop dat voor de transportsector een goed functionerend internationaal juridisch netwerk in de vorm van diverse UN conventies. Volgens IRU president Paul Laeremans worden conflicten op dit moment opgelost op basis van CVR en CMR en is iedereen daar tevreden over. De nu voorgestelde wetgeving zou de bestaande regels overlappen en bevat volgens Laeremans diverse onduidelijkheden die rampzalig zouden zijn voor veel huidige contracten maar ook voor verzekeringspolissen. Met name zou dat gelden voor het internationale TIR carnet, waarvan zoals bekend IRU de organisatie van het systeem van borgsommen voor zijn rekening neemt.
Uitsluitingen
Hoofd Juridische Zaken van EVO Peter Ruyter meent dat er lang niet zoveel bloed uit de EU plannen vloeit als IRU doet voorkomen: “Er zijn veel mogelijkheden tot zogenaamde ‘uitsluiting’ van bestaande regelingen en overeenkomsten. Men kan dus in veel gevallen kiezen om de bestaande rechtskeuze systemen te handhaven.” Wat betreft het TIR carnet wijst Ruyter erop dat het daarbij weliswaar gaat om een afdekking van kansen op douane schulden maar dat het feitelijk een assurantie overeenkomst tussen particuliere partijen is. Ruyter verwacht dat in het ergste geval de premies ietwat zouden kunnen stijgen.