Isuzu presenteert nieuwe N-Series • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Isuzu presenteert nieuwe N-Series

Het Japanse Isuzu probeert alweer sinds 2005 voet aan de grond te krijgen in de Benelux. Met matig succes tot nu toe, maar daar komt verandering in, zo denken de Japanners. De nieuwe N-Series moet de ‘nieuwe standaard in lichte trucks’ zijn, in zowel de 3,5 tons, 5,5 tons als 7,5 tons versie. Er zijn in totaal twaalf uitvoeringen.

De comeback van Isuzu in de Benelux is eigenlijk nog steeds in de opbouwfase. Het dealernetwerk is met 35 outlets nog niet compleet, wat zorgt voor een niet optimale distributie. Isuzu gaf het incomplete dealernetwerk in ieder geval deels de schuld voor de allesbehalve topverkopen sinds 2005. Isuzu verkocht in de Benelux sinds de herintroductie 1100 voertuigen, waarvan het leeuwendeel in beslag werd genomen door de pick-up D-Max.

Met de N-Series moet dat veranderen. Ryozo Tsukioka, senior executive officer van de engineering division van Isuzu, was afgereist vanuit Japan om zijn visie te geven. De aimabele Japanner rapporteerde een verkoop van de N-Series in Europa in 2007 van 6300. Tot maart 2009 moet dat nu stijgen naar 10000. Het fiscale jaar 2009/2010 moet dan 12.000 verkopen opleveren.

Aan Tsukioka de eer de nieuwe N-Series te onthullen. De auto heeft een moderne vormgeving, al blijft dit type truck, met zijn kubusvormige cabine, er natuurlijk altijd ongeveer hetzelfde uitzien. Nieuw is dat de voorbumper van kunststof is en dat het chassis een extra duurzame coating heeft gekregen. Er zijn twee cabinetypen. De citycab is van 1695 mm breedte gegroeid naar 1770 mm. De grotere comfortcab is 1995 mm breed gebleven. Isuzu heeft in de cabine iets meer binnenruimte geschapen, maar vooral het dashboard wat moderner gemaakt. Er is opvallend veel bergruimte en de stoelen zitten beter dan voorheen. Ook het zicht rondom is door het vele glas prima. Aan de veiligheid is ook gedacht, want dubbele SRS airbags zijn standaard. ABS en EBD zijn optioneel, net als een ASR slipregeling. Aan de veiligheid van de bestuurder is aandacht besteed, want voor hem is er kniebescherming en tevens zijn er gordelspanners met spankrachtbegrenzers. Bovendien is het stuurwiel zodanig geconstrueerd dat het bij een frontaal ongeval van vorm verandert om krachten te kunnen absorberen.

Isuzu gaat prat op deskundigheid in dieselmotoren. De twee vernieuwde diesels voor de N-Series worden gevat onder de noemer D-Core. De eerste is een 3.0 liter common rail diesel met bijna 150 pk met een koppel 375 Nm. De tweede motor is een 5,2 liter common rail diesel met 190 pk en een trekkracht van 513 Nm. De vijfliter motor wordt enkel in de 5 en 7,5 tons versie gemonteerd. Op de motoren zit een DPD-filter, dat zowel automatisch als handmatig regenereert. Voor gebruik bij veel distributiewerk is een NEES 2 elektronische versnellingsbak leverbaar, waarbij naar keus met de hand of geheel automatisch, zonder koppeling, kan worden geschakeld.

Meer over de nieuwe Isuzu N-Series, inclusief een eerste rij-impressie, is te lezen in de juni-editie van TTM.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer