fbpx Ga naar hoofdinhoud

Iveco: ‘Desgewenst ook nog met een diesel verkrijgbaar’

IVECO CEO Pierre Lahutte gaf aan de voormiddag van de IAA in Hannover een van de meest duidelijke statements af die de verzamelde pers in lange tijd van een truckmerk te horen kreeg. “De toekomst van het transport ligt tot minstens 2030 in LNG en Bio-LNG. IVECO is de eerste fabrikant die voor het volledige gamma een gasmotor heeft.”

*Eerste dieselvrije stand op IAA

*(Bio) LNG nog jarenlang belangrijk

* Er is genoeg Bio-LNG potentieel

Vol trots gaf Lahutte aan dat op de IVECO stand alle getoonde voertuigen Low Emission waren. Dat wil zeggen met een CNG- of LNG- motor. “Wij zijn de eerste fabrikant die het aandurft een geheel dieselvrje stand te tonen. Maar desgewenst kunt u onze voertuigen nu nog met een dieselmotor kopen.”

Lahutte zette een goede onderbouwing neer voor deze performance van het Italiaanse merk. Uiteraard stipte hij ook de gevreesde dieselban aan die steeds meer stadsbesturen dreigen uit te spreken. “Los daarvan is onze meest gebruikte fossiele brandstof aardolie niet ongelimiteerd. Maar elektrisch transport is nog ver en is alleen schoon als we de elektriciteit renewable opwekken. Daarbij zijn accu’s zwaar en dreigen het lithium en kobalt dat we er voor nodig hebben de nieuwe aardolie te worden: ook die voorraden zijn niet oneindig. Dit nog los van het recycling probleem.”

Dan blijft er volgens Lahutte voorlopig maar een brandstof over die nu al relatief schoon is. “En dat is de meest eenvoudige koolwaterstof van de hele keten, CH4. Bij verbranding geeft dat alleen maar CO2 en water. Dat maakt de emissie van het transport nu al laag en straks met bio-LNG helemaal schoon.”

Dat Bio-LNG toekomst is, bestreed hij. “Het Europees potentieel is 39 miljard kubieke meter (BCM). Voor het hele transport in Europa is daarvan slechts 9 BCM nodig. En Bio-Lng past uitstekend in een circulaire economie. Dat bewijst een proef bij Carrefour waar alle restproducten van de groente en uit de winkels werden gebruikt om te vergisten tot methaan. Voldoende om de eigen auto’s te laten rijden. Maar dan moeten we ophouden met het vergisten van bij boeren om er vervolgens stroom van te draaien. Dat gebeurt bijvoorbeeld op 7000 boerderijen in Duitsland. Maar stroom kun je inmiddels veel efficiënter opwekken met zon en wind.”

Lahutte gaf aan dat volgens hem de uiteindelijke toekomst in waterstof ligt. “Maar ook dat begint pas na 2030. Want nu wordt 95 procent van de waterstof opgewekt uit fossiele brandstof. Dat is niet de manier.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer