Ga naar hoofdinhoud

Iveco Stralis AS 440S45T/P

(NOVEMBER 2007) – Het nieuwe Fiat Group Style Centre heeft zich bemoeid met het uiterlijk van de nieuwe Stralis. En dat is te zien, bijvoorbeeld aan de robuuste grille. Maar er is nog veel meer veranderd. TTM testte de vernieuwde truck.

Helemaal up to date

Het leuke aan de oude grille van de Stralis was deenorm goede herkenbaarheid. Velen vonden diegrille echter te fragiel. Met het nieuwe uiterlijk van deStralis worden die personen op hun wenken bediend.Maar aan de Stralis is nog veel meer vernieuwd.Reden voor TTM de auto weer eens onder de loep te nemen.

Met de nieuwe, agressievere grille wordtdus voldaan aan wensen van klanten (enook van dealers trouwens) en tegelijk tegemoet gekomen aan de vraag om op hetfront meer ruimte te hebben voor de bedrijfsnaam.

Overigens is het nieuwe uiterlijk tot standgekomen met de bemoeienis van hetnieuwe Fiat Group Style Centre. In de toekomst gaat de styling van alle productenuit de Fiat Group in dat Centre gebeuren.Als je naar de best wel forse wijzigingenaan de nieuwe Stralis kijkt, mag je ervanuitgaan dat je het nodige vuurwerk kuntverwachten als de stylisten in dat Centrestraks een Iveco helemaal vanaf een blanco tekenbord kunnen vormgeven.
De nieuwe grille wordt zowel op het brede als op het smalle model toegepast.
Onze testauto is de top van het Iveco Stralis-programma, de Active Space-cabine
met verhoogd dak. Vergeleken met het oude topmodel biedt de cabine 95 mm meer hoogte en 90 mm meer diepte. Daardoor is in totaal 1,8 kubieke meter meer leefruimte ontstaan.

Grote bedden
Al meteen bij het gaan zitten merk je dat die ruimte ook is benut. Bijvoorbeeld voor
een grotere verstelbaarheid van de chauffeursstoel. Maar ook de beide van buitenaf bereikbare, grotere afsluitbare kasten aan de zijkanten zijn nieuw, alhoewel daar wel een meerprijs van 400 euro voor moet worden betaald. De extra ruimte werd ook gebruikt om de bedden te vergroten. Het onderste bed meet nu 80 x 220 cm. Er zijn drie verschillende onderbedden leverbaar: driedelig met in het midden een geïntegreerde tafel, idem maar dan met geïntegreerde bijrijderstoel en het door ons geprefereerde eendelige matras met daaronder een royale koellade. Onze testtruck was voorzien van dit type bed, dat trouwens een lattenbodem heeft. Het bovenste bed werd eveneens vergroot en is via een slim geconstrueerde ladder bereikbaar, maar die wordt alleen tegen meerprijs geleverd. Omkleden is in de Active Space Cab comfortabel mogelijk. Wanneer je op de tunnel staat, is er in alle richtingen voldoende ruimte. In de hoogte zelfs twee meter!

Betere materialen
Ook de styling van het hele interieur werd vernieuwd. Niet alleen vormen en kleuren werden veranderd, maar ook de gebruikte materialen. In het oude interieur kraakten veel panelen als je erop drukte en bovendien was het een goedkoop soort kunststof. Ook op dat punt is Iveco radicaal omgegaan. Zoals op de foto’s te zien is het nieuwe interieur modern en vooral mooi en functioneel. Eindelijk zie je dat Iveco uit het land komt waar de autostyling is uitgevonden. De gebruikte materialen zijn chique en solide. Van kraken of rammelen is absoluut geen sprake meer.

Details
In de cabine zit een hele serie handige details zoals kleine met een deksel afsluitbare opbergvakjes in de portieren. In de deuren zitten overigens geen flessenhouders: men kan flessen kwijt in een koellade die onder het onderste bed zit en zich binnen handbereik van de chauffeur bevindt. Boven de voorruit bevinden zich drie grote afsluitbare kasten en daaronder één open kast in het midden en één open kast rechts. Kortom: met het nieuwe cabine-interieur zet Iveco een truck neer waar zelfs de meest doorgewinterde beroepschauffeur tevreden mee zal zijn. Aan chassis, aandrijflijn en onderstel werden geen wezenlijke veranderingen doorgevoerd, behalve dan dat het elektrisch systeem werd vernieuwd. Maar dat merk je natuurlijk niet aan de rij-eigenschappen. Over die rij-eigenschappen hadden we ook in de oude Stralis al geen klagen. Met name de schakelsoftware van de Eurotronic-transmissie staat kwalitatief op hoog niveau, alhoewel moet worden gezegd dat de andere merken snel in de buurt beginnen te komen. Een noviteit is dat de bedieningshandel van de Eurotronic niet meer naast de chauffeursstoel zit, maar aan de stuurkolom. De schakelaars voor het kiezen van de handmatige of automatische bediening, vrijstand of achter uit zitten nu op het dashboard. Verder heeft de Eurotronic nu ook een manoeuvreerstand. Deze functie wordt geactiveerd door de toets ‘D’ of ‘R’ circa twee seconden ingedrukt te houden.

Terugrolrem
Plezierig aan de nieuwe Iveco Stralis is de mogelijkheid een terugrolrem als optie te
bestellen. Waarom die uitschakelbaar is gemaakt begrijpen wij trouwens niet. Eveneens plezierig maar wel duur is de ZF Intarder die op onze test-Stralis aanwezig was. Een decompressierem is standaard op alle Cursor-motoren, maar daarnaast was op onze testtruck ook een ZF Intarder gemonteerd, wellicht omdat de het ‘eigen’ remvermogen van de tien liter motor met 340 pk wat aan de magere kant is. De bediening van de decompressierem gebeurt middels een handel aan de stuurkolom. Deze kent zeven standen: in de eerste stand wordt alleen geremd met de decompressierem. In de standen twee tot en met vijf wordt de Intarder bijgeschakeld. Tijdens de TTM-daaltest handhaafde de Stralis bijna helemaal de beginsnelheid van de 45 km/uur. Alleen op het laatste deel liep de Intarder-temperatuur op, waardoor de snelheid toenam tot 49 km/uur.
Retarder en decompressie zijn daarnaast ook gekoppeld aan de cruise control. Bij een snelheidsoverschrijding van 3 km/uur wordt automatisch geremd door uitlaat- en decompressierem. Bij een overschrijding van 4 km/uur remt ook de Intarder mee. Die snelheidsoverschrijdingen zijn niet, zoals bij de Zweedse truckmerken, door de chauffeur in te stellen. Dat is naar onze mening ook niet per se noodzakelijk, maar een iets hogere limiet dan die 3 km/uur maakt het rempatroon wel wat minder nerveus.
Hydraulische retarders zoals de ZFIntarder hebben overigens als bezwaar het eigen gewicht, de aanschafprijs en het feit dat ze ook als niet geremd wordt, in de aandrijflijn meedraaien. De energieverliezen zijn echter door ZF fors teruggebracht. Maar alleen een uitlaatrem in combinatie met een krachtige decompressierem geniet toch onze voorkeur.

Minder luchtweerstand
Ook de luchtweerstand van de nieuwe cabine is lager dan die van de voorganger.
Vooral de nieuwe vorm van de zijkanten leverde volgens Iveco zelf een vermindering van de luchtweerstand op van 2 procent. Uiteraard komt een lage luchtweerstand ook ten goede aan het brandstofverbruik. Het gemiddelde van 30 liter per 100 kilometer is een fraaie waarde, zeker gezien de wat minder gunstige weersomstandigheden. Het verbruik op het traject Dortmund – Siegen was aan de hoge kant door de forse wind en de buitentemperatuur van slechts 17 graden. Wanneer de overige trajecten afzonderlijk worden bekeken zit de Stralis op het zelfde verbruiksniveau als de andere Euro 4/5 trucks uit de tabel. Beslist lager zat de Stralis met het AdBlue-verbruik. De door de fabriek genoemde 5 procent werd bij lange na niet gehaald. Overigens is Iveco in zijn uitspraken over de voordelen van AdBlue nogal stellig: ‘qua kosten is SCR gunstiger dan EGR. Met EGR moet je vaker olie verversen, heb je meer vermogen nodig voor koeling’. AdBlue betekent extra gewicht, extra kosten en gecompliceerde technische voorzieningen, voegt TTM daar dan aan toe. Het laatste woord over de voors en tegens van beide systemen is nog niet gesproken. Dat doet echter niets af aan het feit dat Iveco met deze nieuwe Stralis een prachtige truck heeft neergezet die weer helemaal up to date is en de concurrentie zonder enige twijfel aankan.


Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-Iveco-Stralis-AS-440S45TP.pdf


Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer