Iveco Stralis Hi-Way 460 Euro 6 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Iveco Stralis Hi-Way 460 Euro 6

(MAART 2014) – De nieuwe Iveco Stralis pakte meteen bij zijn debuut al de Truck of the Year titel, in 2013. Nu pas kunnen we serieus onderweg met de Stralis in Hi-Way uitvoering. We zijn benieuwd naar de Hi-eSCR-technologie, en natuurlijk ook naar de volgende Stralis, want deze Italiaan schijnt slechts een tussenpaus te zijn. Maar dan wel een met stijl.

Nu eerst alle aandacht voor de huidige Stralis. Hij is alweer even op de markt, maar hij stond nog niet eerder uitgebreid in TTM.nl, en al helemaal niet voor een test. De Stralis met Hi-Way slaapcabine die voor ons klaar staat bij het startpunt van onze internationale testroute is fel oranje, naar verluidt een direct gevolg van de winst van Gerard de Rooy in de Dakar Rally van 2012.

Zou de officiële naam daarom ‘Feelgood Oranje’ heten? De kleur staat de auto prima, maar nog veel beter is het nieuwe front van de Stralis. Dat geeft de truck een agressieve, eigentijdse uitstraling, met hele aardige details. Opvallend is de grille met zwarte omlijsting, de zonneklep met LED-verlichting, een efficiënte aerodynamische bumper en opvallende, bijna vrijstaande zijdelingse luchtgeleiders. Alle aerodynamische aanpassingen realiseren volgens Iveco een CW-waarde die drie procent lager ligt dan bij de vorige Stralis. De cabine van de Stralis Hi-Way mag dan wel veranderd zijn, Iveco heeft geen aanpassingen hoeven doen aan de vloerhoogte ervan. Dat zien we als we (handig) elektrisch de cabine laten kantelen. De Cursor 11 motor waarmee onze testtruck is uitgerust voldoet aan Euro 6.

Sleutelfactoren in het optimaliseren van de verbrandingsefficiëntie zijn een hoge gemiddelde effectieve cilinderdruk en een hoge verstuiverdruk. Om dit te realiseren werden belangrijke wijzigingen aangebracht aan het ontwerp van het motorcarter en de cilinderkop die de stijfheid van de structuur, de stroomcapaciteit van de koelvloeistof en het slagvolume verhogen. De motoren werden voorzien van een common-rail-brandstofinspuitsysteem van de nieuwste generatie met meerdere inspuitmomenten en een inspuitdruk tot 2.200 bar. Daarbij hebben de uitvoeringen van de Cursor met een turbocompressor met variabele geometrie werd een elektronische eenheid geïntroduceerd om de belastingsrespons bij lage motortoerentallen te optimaliseren en de doeltreffendheid van de motorrem te verhogen. De motor is aan de rechterkant mooi leeg, en dat heeft een reden. Euro 6 vereist bij veel fabrikanten een grotere behoefte aan koeling via EGR en dat vereist domweg meer plek onder de cabine. Maar niet bij Iveco, want dat heeft Hi-eSCR, een gepatenteerd systeem om uitlaatgassen na te behandelen. Geen EGR dus, en daarmee valt veel behoefte aan koeling en dus de aanpassing aan de cabinevloer weg. Het Hi-eSCR zit aan de linkerkant van het chassis, in een unit met daarin een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een passief dieselroetfilter (DPF), een AdBlue-doseermodule, de SCR-unit en een Clean Up katalysator (CUC). De AdBlue-tank en de AdBlue-menginrichting zitten aan de rechterzijde van het chassis. Bij de lancering van deze Stralis was Iveco de enige die Euro met ‘SCR-only’ aandurfde, inmiddels heeft Scania het ook. Achter de Stralis Hi-Way hangt een Italiaanse Rolfo-oplegger, voorzien van zij-afscherming.

TTMnl_premium_ivecostraliseuro6_test_routetabel

Stijlvol
De cabine beklimmen we via drie treden, de cabinevloer ligt op 136 cm hoogte. Die is luxueus uitgevoerd, met leren verwarmde en naar wens geventileerde stoelen. Het stuur is met deels geperforeerd leer afgewerkt. Het is goed verstelbaar, maar het is jammer dat het geen horizontale stand heeft, wat eenvoudiger uitstappen mogelijk maakt. Sterk verbeterd TTMnl_premium_ivecostraliseuro6_test_spectabelbij Iveco zijn de gebruikte stoffen en de kwaliteit van afwerking in de cabine. Het is van een Italiaanse allure. Weg is het harde piepende plastic uit de vorige generatie. Het dashboard is van zacht materiaal en er zitten voldoende opberg- en aflegruimtes in het dashboard. In het instrumentenpaneel zit nog altijd een prachtig en informatief kleurendisplay. Rechts van het stuur zit een stengel met een in twee standen instelbare motorrem. In het dashboard zitten de knoppen voor de versnellingsbak, doodeenvoudig N, D, en R. Handmatig op- en terugschakelen kan met dezelfde stengel als waar de motorrem mee bediend wordt. De koelkast bevindt zich onder het bed, schuin achter de chauffeur en goed bereikbaar. De Stralis heeft twee schuiflades onder het bed. De transporteur kan zelf kiezen welke van de twee als koelkast uitgevoerd wordt. Die is overigens 50 liter groot. Zowel het onderste als het bovenste bed is 80 cm breed, maar het bovenste bed is dat over de hele lengte, het onderste niet. Dat heeft dan wel weer een hoofdeinde dat omhoog kan. Het bovenste bed is goed bereikbaar vanaf de 22 cm hoge motortunnel door een uitschuifbaar trapje. Op de motortunnel is overigens voldoende staruimte, ondanks het licht gebogen cabinedak.

Voordat we gaan rijden nog één blik op het dashboard. Daar zien we in het midden een groot 7 inch touchscreen scherm, voorzien van ‘Iveconnect’, een totaalsysteem voor informatie, entertainment, navigatie, maar ook fleetmanagement en Iveconnect Drive, bestaande uit Driving Style Evaluation, een systeem dat het rijgedrag van de chauffeur beoordeelt en waar nodig corrigeert, plus Driver Attention Support, een systeem dat helpt te voorkomen dat de chauffeur in slaap valt.

Stil
Al snel na vertrek wordt er één ding heel duidelijk: de nieuwe Stralis is heel stil. De 460 pk sterke Cursor 11 laat zich amper horen of toch: de traditionele Iveco-brom is gebleven. Die is deels aanwezig omdat de motor al vanaf 925 toeren (!) koppel levert , in totaal 2.150 Nm. Dat is voldoende om in alle gevallen de gang erin te houden. Op onze befaamde klim hoeft de 12-gangs AS-tronic niet lager te gaan dan de zevende gang. De toeren komen niet boven de 1.500 uit. De motorrem laat zich in twee standen bedienen (50 of 100 procent) en kan maximaal 465 kW aan remmend vermogen leveren. Op de vooras zit een 1-blads paraboolvering. Heel normaal, maar de oneffenheden in de weg lieten soms elementen in de cabine rammelen. De Stralis stuurt strak en gedraagt zich kalm. In bochten wil de cabine wel eens overhellen. De cabinevering is iets te zacht. De elementen van wat vroeger de EcoStralis heette, zitten tegenwoordig ook op de gewone Stralis. Zo is er EcoSwitch, dat de topsnelheid van de truck beperkt en de prestaties van de aandrijflijn aanpast om zo efficiënt mogelijk om te gaan met belading en belasting. Ook is er EcoFleet, dat manueel schakelen voorkomt en zo inefficiënt schakelen van de chauffeur kan voorkomen. Ook het Tyre Pressure Monitoring System hoort bij de brandstofbesparende voorzieningen. Iveco liet het bij TüV Sud meten en er werd een brandstofbesparing van 7,32 procent gehaald. Op andere testtrucks met Euro 6-motoren kwamen we ook brandstofbesparende voorzieningen tegen als EcoRoll of een vooruitziend GPS-systeem. Dat heeft deze Stralis niet. Dat kan echter nog komen, want Iveco werkt in stilte aan een opvolger voor de huidige Stralis. Die zal echt een nieuwe cabine krijgen, zo belooft Iveco. De nieuwe Stralis zal naar verwachting in 2015 zijn opwachting maken.

Witte rook?
Gaan zitten wachten op witte rook is tot die tijd zinloos, want de Stralis Hi-Way mag dan wel een soort van tussenpaus zijn, hij is wel een stuk beter dan zijn voorganger. De Cursor 11 motor is technisch vernuftig, zeker in combinatie met Hi-eSCR, maar scoort wat betreft dieselverbruik iets minder goed dan zijn voorganger, de EcoStralis met eveneens 460 pk en EEV. Het AdBlue-verbruik ligt ook iets hoger dan we gewend zijn, maar dat komt door het uitsluitend gebruiken van SCR.

De hoge verbruikscijfers zijn echter geen sta-in-de-weg voor het feit dat Iveco over het totaal gezien een grote stap vooruit heeft gemaakt met de Stralis. Dat kan de transportmarkt waarderen, want afgelopen jaar steeg het marktaandeel van Iveco in Nederland verder, licht weliswaar, maar toch naar een percentage dat in voorbije jaren niet eerder werd gehaald. Het toont eens te meer aan dat Iveco, en dat komt ook in deze test naar voren, goed bezig is.

Foto’s: Jan Lieftink
TTMnl_premium_ivecostraliseuro6_test_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van maart 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer