Na de transportbranche zegt nu ook de controlerende instantie, de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), dat er in tegenstelling tot wat FNV beweert niet op grote schaal met de digitale tachograaf wordt gesjoemeld.
IVW-woordvoerder W. Elissen: “Voor de invoering van de digitale tachograaf hield 10 procent van de chauffeurs zich niet aan de regels van de rij- en rusttijden. En na de invoering van de digitach is dat nog steeds zo.”
Verder bestrijdt de IVW de opmerking van de Nederlandse vakbondsorganisatie FNV dat magneetfraude niet altijd zichtbaar is. “Het is inderdaad zo dat de gegevens er normaal uitzien bij een oppervlakkige controle met een laptop. Maar met een paar keer doorklikken is de tachofraude toch zichtbaar. De digitale tachograaf houdt namelijk bij of de toevoer van signalen uit de versnellingsbak onderbroken plaatsvindt. En mocht een truckchauffeur zich onder druk gezet voelt om te frauderen, dan moet hij zich maar even bij ons melden”, voegt Elissen er laconiek aan toe.