Jungheinrich, Still en UniCarriers winnen IFOY Award 2015 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Jungheinrich, Still en UniCarriers winnen IFOY Award 2015

Tijdens de vakbeurs CeMAT@Transport Logistics 2015 heeft de Duitse IFOY organisatie de winnaars van de jaarlijkse IFOY Award bekendgemaakt. Dat meldt TTM.nl’s zusterblad LogistiekTotaal. De winnaars zijn: Jungheinrich, Still en nieuwkomer UniCarriers. Clark en Toyota waren ook genomineerd in het trucksegment, maar vielen deze keer niet in de prijzen. Alle merken gingen de strijd met elkaar aan in vier verschillende categorieën.

IFOY-2-Small

In Categorie 1, ‘Lichte vorkheftrucks tot 3,5 ton’, behaalde Jungheinrich met de EFG S30s de overwinning. Het ‘Pure Energy-concept’, waarmee Jungheinrich ook al de award ‘heftruck van het jaar 2014’ won, is verder geoptimaliseerd. De elektrisch aangedreven EFG S30s kan nu als enige heftruck in zijn klasse maar liefst twee ploegendiensten achter elkaar werken zonder de accu te hoeven wisselen, of bijladen. Gebruikers sparen zo een wisselbatterij uit en ontzien het milieu.

In Categorie 2, ‘Middelzware vorkheftrucks vanaf 3,5 ton’, won de Still RX 60-80. Deze elektrisch aangedreven achttonner is sterk en stabiel, maar laat zich net zo gemakkelijk bedienen als een gemiddelde vier- tot vijftonner. Met deze krachtpatser bewijst Still dat elektrisch rijden ook in het zware segment de gewoonste zaak van de wereld is geworden. Het zijdelings batterijwisselsysteem is vernieuwd en uitgebreid. Naast de optie om de batterij te wisselen met behulp van een andere heftruck, biedt Still ook de mogelijkheid een elektropallettruck in te zetten.

IFOY-3-Small

Categorie 3 was voorbehouden aan magazijntrucks. Hier eindigde heel verrassend de UniCarriers Tergo URS als winnaar. De Tergo URS vormt volgens de vakjury een goede mix tussen een inductiedraad geleide hoogbouwtruck tot tien meter werkhoogte en een vrij verrijdbare heftruck die moeiteloos pallets opneemt en wegzet, ook als er geen stellingen in de buurt zijn. De URS maakt het mogelijk om pallets die zijn gelost uit de vrachtwagen bij ontvangst goederen, meteen vanaf grondniveau op te nemen en in het (semi)hoogbouwmagazijn weg te zetten. Dat scheelt niet alleen kosten in mens en materieel, ook de ruimte wordt beter benut.

IFOY-4-Small

In de categorie ‘Intralogistieke systeemoplossingen’ vochten Still en Jungheinrich onderling uit wie de prestigieuze award in de acht ging slepen. Het werd uiteindelijk toch Still, die aan het langste eind trok. Still realiseerde in amper 9 weken een automatisch grondstoffenmagazijn voor folieproducent Kuraray Trosifol in Troisdorf, bij Keulen. Voor het eerst werken semi-automatische shuttles in stellingen en autonoom rijdende reachtrucks daar naadloos met elkaar samen (magazijnautomatisering). De vakjury liet zich vooral door de gedegen presentatie, de snelle implementatietijd en de relatieve eenvoud van de systeemoplossing overtuigen.

IFOY-5-Small

Bron + foto’s: Logistiek Totaal

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer