Nieuws

Het hoger beroep van Brinkman Trans Holland in een kort geding dat FNV had aangespannen en waar uitspraak over werd gedaan in februari 2017, is wat anders gelopen dan FNV afgelopen week wilde doen laten geloven. De rechtbank Leeuwarden heeft het vonnis van de kantonrechter van Assen op vrijwel alle punten vernietigd. De zaak draaide om chauffeurs die worden ingeschakeld via Brinkmans zusterbedrijven in Polen en Moldavië die Nederlands cao-loon betaald moet worden en het doorbrengen van de wekelijkse rusttijd van 45 uur in de cabine.

Destijds was er meteen na de uitspraak van de rechter al veel ophef over deze zaak, en er werd voorspeld dat deze nog een juridisch staartje zou krijgen.

Dat bleek eind juli, toen de rechtbank in Leeuwarden het vonnis van destijds zo goed als vernietigde. Het FNV pikte echter uit de uitspraak van de rechter het enige toegewezen feit en trekt dat naar zich toe en neemt de gelegenheid te baat Brinkman Trans Holland wederom als ‘malafide werkgever’ te afficheren.

Misschien is het goed om, voor alle duidelijkheid, de uitspraak van de rechter in Assen uit 2017 nog eens door te lezen en dan de ‘beslissing’, vanaf punt 6, even door te nemen.

Dan spoelen we de tijd even vooruit en komen aan op 31 juli van dit jaar en de uitspraak van de rechtbank in Leeuwarden, n.a.v. het hoger beroep van Brinkman. Daar staat daadwerkelijk te lezen dat vrijwel alle punten onder ‘de beslissing’ van het vorige vonnis worden vernietigd. De uitspraak is onderaan dit artikel als bijlage te lezen.

Brinkman Trans Holland wil na de litanie van FNV graag reageren over wat de rechtbank Leeuwarden nu precies gezegd heeft, want het transportbedrijf was ‘nogal onaangenaam verrast door de wijze waarop de FNV – na drie weken – klaarblijkelijk de uitspraak van het hof uitlegt in haar publicatie van 23 augustus.’

Egbert van Dijk, general manager van Brinkman wijst erop dat FNV is veroordeeld tot het terugbetalen van de kosten voortvloeiend uit de vernietiging van de veroordeling onder 6.2 en het betalen van de eigen proceskosten.

Van Dijk: “De rechter heeft de veroordeling onder 6.5 (betreffende de drie chauffeurs) vernietigd, maar de rechtsgevolgen van de veroordeling in stand gehouden. Dat heeft de rechter hoogstwaarschijnlijk zo besloten omdat Michael Brinkman tijdens de zitting heeft aangegeven er niet op uit te zijn deze drie chauffeurs financieel uit te kleden door geld terug te claimen, maar dat hij wel zijn recht wil halen. Dat laatste is nu gebeurd. De uitleg van de FNV is dus op zijn zachtst gezegd erg creatief vertaald en verwoord.”

Op punt 6.3 heeft de rechter de veroordeling is stand gehouden. De letterlijke tekst onder Punt 6.3 uit de uitspraak van 7 februari 2017: ‘…  gebiedt [gedaagde] om binnen twee weken na betekening van dit vonnis schriftelijk vast te leggen en er op toe te zien, dat de door haar via de aan [gedaagde] gelieerde vennootschappen [gedaagde] Trans Holland Spzoo en [gedaagde] Trans Holland Service Moldavië ingeschakelde chauffeurs beloond zullen worden conform de basisvoorwaarden van de CAO, op straffe van een dwangsom van € 5.000,00 per keer dat [gedaagde] hieraan niet voldoet, tot een maximum van € 100.000,00 is bereikt.’

“Dat de rechter deze veroordeling in stand heeft gehouden is prima”, aldus Van Dijk. “Uiteraard moeten buitenlandse chauffeurs die in dienst zijn van een Nederlandse onderneming betaald worden volgens CAO. En chauffeurs die in dienst zijn van een Duitse, Engelse, Franse of Poolse onderneming moeten betaald worden volgens de spelregels (CAO) van dat land. Dat de FNV nu juist dit punt zo opblaast is opvallend omdat de FNV weet (tijdens de rechtszaak uitvoerig belicht en besproken) dat de bedrijven waarover in het vonnis wordt gesproken al sinds eind 2016 niet meer actief zijn. Dit om iedere vorm van verwevenheid (of de schijn ervan) met Brinkman Trans Holland te voorkomen. Omdat de twee bedrijven juridisch nog wel bestaan, maar in liquidatie verkeren (er zit geen enkele activiteit meer in) heeft de rechter aangegeven dat de bewijsstukken op dat vlak onvoldoende zijn en heeft hij die veroordeling in stand gehouden. Maar nogmaals… deze bedrijven zijn inmiddels bijna twee jaar niet meer actief en Michael Brinkman is op geen enkele wijze verbonden aan enige charter onderneming van de groep.”

Brinkman Trans Holland gaat niet in beroep tegen het verloren punt 6.3. Van Dijk:“Het vonnis is duidelijk. De FNV moet Brinkman Trans Holland een schadevergoeding terugbetalen en Michael Brinkman heeft zijn recht gehaald.”

hogerberoep_brinkman_fnv

Bijlage

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven