fbpx Ga naar hoofdinhoud

Kamermoties over controle op weekendrust

De Tweede Kamer is niet gerust op de handhaving op het verbod van het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de truckcabine. Na een debat woensdag werden er vier moties over deze materie ingediend.

De woordvoerders van de Tweede-Kamerfracties toonden zich woensdag verheugd dat de ILT nu gaat handhaven op cabinekamperen in het weekend, maar diverse Kamerleden zetten er ook meteen vraagtekens bij.

Heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wel voldoende capaciteit om de rij- en rusttijden te handhaven? Van Weyenberg (D66) maakt zich daar zorgen over. Er moet structureel gehandhaafd worden op alle relevante plekken, ook op private truckparkings, zo benadrukken Jasper van Dijk (SP) en Gijs van Dijk (PvdA). De ILT zal vooral controleren op plekken waar de overlast het grootst is, zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) als antwoord, ook omdat de pakkans daar het hoogst is.

De boetes voor het overtreden van het verbod op cabinekamperen zijn in Frankrijk en België hoger dan in Nederland, stelt Kamerlid Özütok (GroenLinks) vast. Zij wil die daarom verhogen, zodat ze afschrikwekkend genoeg zijn. Maar dat mag er volgens Kamerlid Heerma (CDA) niet toe leiden dat bonafide bedrijven door een kleine vergissing failliet gaan.

De vastgestelde boete van 1500 euro is proportioneel binnen het Nederlandse boetestelsel, zegt Van Nieuwenhuizen. Mocht blijken dat dit bedrag internationaal gezien te laag is waardoor er een waterbedeffect ontstaat, dan kan het opnieuw worden vastgesteld.

Veel woordvoerders pleiten voor het harder aanpakken van schijnconstructies. Dat zou volgens Kamerlid Wiersma (VVD) ook meer kansen kunnen bieden aan Nederlandse werklozen om zich te laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur.

De Inspectie SZW richt zich op schijnconstructies en uitbuiting, zegt staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken), wat past binnen het streven naar “eerlijk, gezond en veilig werk”. De toevloed van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zorgt voor overlast en druk op de lonen, stellen De Jong (PVV) en Baudet (FvD) vast. De Jong pleit daarom voor het invoeren van tewerkstellingsvergunningen, Baudet voor een vergunning voor transportbedrijven om op de Nederlandse markt te mogen werken. Werkvergunningen voor EU-burgers zijn in strijd met het vrije verkeer van personen, zegt Van Ark.


Uiteindelijk werden er na het debat vier moties ingediend. Kamerleden Jasper van Dijk, Gijs van Dijk en Özütok willen dat de ILT op alle relevante plaatsen structureel gaat handhaven op de weekendrust, en dat niet alleen te beperken tot ‘enkele gerichte acties’. Kamerleden Jasper van Dijk en Gijs van Dijk verzoeken de regering de capaciteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport dusdanig uit te breiden dat adequate handhaving mogelijk wordt. Het aantal van 18 inspecteurs voor handhaving van het verbod wordt als te weinig gezien. De leden Jasper van Dijk, Gijs van Dijk en Özütok willen ook dat de boete op overtreding van het verbod op cabinekamperen substantieel wordt verhoogd. In het buitenland zijn deze namelijk hoger dan 1500 euro. In de vierde motie, ingediend door Kamerleden Özütok, Van Weyenberg, Wiersma, Pieter Heerma, Gijs van Dijk, Jasper van Dijk en Baudet, verzoeken zij de regering in gesprek te gaan met omringende landen over zowel het boetebeleid als de handhavingspraktijk, met als doel te zorgen dat de boete en pakkans in Nederland in lijn zijn met die in omringende landen,

De Kamer stemt op 23 januari over de ingediende moties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer