Kant-en-klare Volvo trucks toch succesvol • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kant-en-klare Volvo trucks toch succesvol

Volvo startte bij lancering van de FL/FE met de levering van een complete truck met carrosserie af fabriek. Dat blijkt -na enige aanpassingen- een succes. En dus volgt uitbreiding tot de FM en FH.

Volvo FE FL carrosserieMet de lancering van de nieuwe FE/FL modellen introduceerde Volvo de mogelijkheid om af-fabriek een truck met laadbak te kunnen bestellen. Het ging in eerste instantie alleen om een gesloten laadbak die in Tsjechië werd gefabriceerd. In tegenstelling tot wat sommigen verwachtten is het concept waarbij de dealer de complete truck met opbouw levert in ons land toch aangeslagen. Inmiddels zijn enige tientallen Volvo’s compleet met carrosserie af-dealer afgeleverd of in bestelling. De Nederlandse importeur en  met name sales manager Rob Schram heeft echter wel de nodige veranderingen door moeten voeren om dat succes te bereiken. “We zijn  met de dealers aan tafel gaan zitten en hebben heel nauwkeurig naar hun wensen geluisterd en daar vervolgens zoveel mogelijk rekening mee gehouden.” aldus Schram. Het resultaat is dat Volvo met een aantal Nederlandse partners meerdere carrosserievarianten ontwikkelde die verkocht en geleverd worden via de Volvo truckdealer. Bij het selecteren van  de partners werd onder andere gelet op de mogelijkheid landelijk te kunnen leveren en servicen. Voor de gesloten laadbakken is de Combi Groep partner. De wagens worden geleverd onder het label DistriPro en CityPro. Meer recent ontwikkelde men samen met carrosseriebouwer Tijhof een autotransport-opbouw waarvan er inmiddels 15 zijn verkocht. De nieuwste ontwikkeling is dat men samen met Hyva een haakarm- en portaalsysteem voor afzetcontainers ontwikkelde. Daarbij gaat het niet alleen meer om de FL en FE maar ook om de FM en FH.
 
Voorraad
De dealers committeren zich om de complete voertuigen ook daadwerkelijk te verkopen en er enkele op voorraad houden. Voor de transporteur biedt dat laatste het voordeel dat er geen of een korte levertijd is. Verder is de aanschafprijs lager. Hoeveel lager verschilt per type opbouw. Bij een gewone gesloten laadbaak gaat het al gauw om 1500 euro. Voor de Volvo dealer is het voordeel dat de verkoper geen tijd kwijt is aan contacten met de carrosseriebouwer.  

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer