Siemens heeft vandaag laten zien dat het systeem voor kilometerbeprijzing op grote schaal in principe klaar is. Weliswaar in een personenauto, maar het is wel duidelijk dat afhankelijkheid van Galileo niet nodig is.
Siemens zei na de demo de overheid op te roepen de wet- en regelgeving met spoed aan te passen, zodat invoering in 2011 mogelijk is. De invoering van kilometerbeprijzing in Nederland is niet afhankelijk van het nog te bouwen EU-satellietsysteem Galileo. Met behulp van nieuw ontwikkelde technologie blijkt Siemens in staat zeer nauwkeurige trajectberekeningen te maken op basis van het huidige GPS-systeem.
In een demonstratieauto liet Siemens op verschillende manieren het systeem van kilometerbeprijzing zien: zowel vanuit het perspectief van de weggebruiker als dat van de wegbeheerder. In de auto zijn 3 verschillende zogenaamde OBU’s (On Board Units) ingebouwd. Twee OBU’s zijn speciaal door Siemens ontwikkeld voor beprijzing. De derde OBU is een mobiele telefoon. Op alle OBU’s kan de actuele informatie (bijvoorbeeld kilometerprijs of totale ritprijs) voor de weggebruiker worden weergegeven. De ritgegevens worden door een centraal systeem verwerkt dat onder andere de afstand en de prijs van de rit berekent. Door de hoge nauwkeurigheid van de technologie is Siemens in staat hoofdwegen van B-wegen te onderscheiden en om de route met een intelligent algoritme vrijwel foutloos te reconstrueren, zelfs bij minder goede GPS-ontvangst.
Volgens Siemens is een combinatie van de gegevens van de OBU met routeplanning en -navigatie goed mogelijk. Maar ook aan kilometeradministratie en betaaldiensten voor parkeerplaats of benzinepomp en allerlei vormen van infotainment. Ook kan de aanrijdtijd van hulpdiensten verkort worden omdat de exacte locatie van de auto bekend is.