Gaat Camiel Eurlings de kilometerheffing invoeren? Paul de Krom, Tweede Kamerlid van de VVD, moet er in een interview met het Algemeen Dagblad hartelijk om lachen. “Ha, ha, dat meen je toch niet serieus…” De Volkskrant interviewde Eurlings zelf, die heel stellig zegt: “2011, 2012. Dan is die kilometerheffing er.”
Voor De Krom is het meer dan duidelijk: Eurlings piekert er voorlopig niet over om de kilometerheffing in te voeren. De Krom: “Eurlings is de kroonprins van het CDA. Om koning te worden, de nieuwe minister-president, moet Eurlings vooral géén risico’s nemen.” Hij kijkt dus wel uit om overhaast met dit riskante project de files te lijf te gaan, stelt De Krom. “Heus: de kans dat Eurlings over vier jaar premier is, is een een stuk groter dan dat wij tegen die tijd rekeningrijden.”
De Krom reist deze week met een groep andere Kamerleden naar Engeland, Zweden en Duitsland, om te kijken hoe deze landen de verkeersdrukte aanpakken. Daar moet je bijvoorbeeld extra betalen om de stad in te mogen rijden (Londen, Stockholm) of is er Maut (Duitsland).
In het interview plaatst De Krom zelf ook kantekeningen bij de kilometerheffing. “Er zullen tal van neveneffecten zijn. Uiteindelijk betalen we straks meer om langer in de file te staan.”
Heel verstandig dus, zegt De Krom een tikkeltje cynisch, “dat Eurlings deze hete aardappel over de schutting naar zijn opvolger gooit”. “Al was het maar omdat de automobilist, die al zoveel lastenverhogingen voor de kiezen krijgt, het niet pikt. En omdat het ministerie deze klus niet aankan. Of het nou om de OV-chipkaart of de spitsstrook op de A1 gaat, er wordt telkens geblunderd,” concludeert De Krom. “Acht miljoen auto’s uitrusten met een complex satellietsysteem dat op deze manier nog nergens wordt toegepast, is helemaal te veel gevraagd. Vandaar dat er niks anders opzit: de kilomerheffing gaat de ijskast in.”
De Volkskrant interviewde ongeveer tegelijkertijd minister Eurlings zelf. Hij zegt dat de kilometerheffing er zeker gaat komen. “2011, 2012. Dan beginnen we met vrachtwagens. Het zal ervan afhangen, zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid. Daar sta ik voor, en dat is niet weglopen van. Maar ik heb projecten zien mislopen op onrealistische data. Wanneer je politiek wenselijk communiceert en zekerheden verkoopt, kom je in de knel.” Dat er onvoldoende draagvlak is voor de kilometerheffing, wuift Eurlings weg. “Weet je wat een interessante vraag is aan de mensen met kritiek? Wat is jullie alternatief?”