"Kilometerheffing laat files slinken" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Kilometerheffing laat files slinken”

De files op de weg zullen afnemen met de invoering van zowel een kilometer- als een zogenoemde spitsheffing. De doorstroming is echter het meest gebaat als de opbrengst van de heffingen gestoken wordt in de aanleg van wegen. Er zijn dan wel nadelen voor het milieu en de verkeersveiligheid. Dit concludeert het Ruimtelijke Planbureau (RPB) in een studie, getiteld ‘Beprijzing van het wegverkeer, De effecten op doorstroming, bereikbaarheid en economie’.

Verkeersminister Camiel Eurlings kreeg maandag het eerste exemplaar overhandigd. Hij buigt zich momenteel over een eerste stap die moet leiden tot wegbeprijzing.

 
Het planbureau onderscheidt drie heffingen. De eerste is een vlakke kilometerheffing (van 3,4 eurocent) ofwel een vast bedrag per afgelegde kilometer, die tot enige verbetering van de doorstroming in de spits leidt.
 
Daarnaast is er een kilometerheffing met een congestie- of spitsheffing op drukke wegen (van 11 eurocent). Dan zal de doorstroming ,,duidelijk beter worden dan bij de vlakke kilometerheffing alleen”, stelt het RPB. Het woon-werkverkeer en vooral het zogenoemde sociaalrecreatieve verkeer zullen in deze variant ,,nog iets meer afnemen”. Opmerkelijk in deze variant is dat veel werknemers de spitsheffing te hoog vinden vergeleken met de tijdwinst die zij in het woon-werkverkeer kunnen behalen. Ondanks dat werkgevers deels (ruim een derde) de kosten zullen vergoeden, zoals het RPB veronderstelt. Voor het zakelijk verkeer en het vrachtverkeer heeft deze variant “uitgesproken positieve gevolgen” op de regionale economie en op het milieu.
 
In de derde variant geeft het rijk de opbrengst van de kilometer- en de spitsheffing ’terug’ aan de burgers door gericht te investeren in infrastructuur, namelijk door de zwaarst belaste wegvakken te verbreden. Alle weggebruikers profiteren ervan, maar volgens het planbureau zijn er negatieve effecten voor het milieu en de verkeersveiligheid. Niettemin zal in deze optie de welvaart het beste van af komen.

 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer