Een hogere kilometerprijs op drukke tijden en trajecten niet werkt voor het goederenvervoer. EVO wijst het nieuwe kabinet op dit onderzoeksfeit nu de nieuwe regering een heffing naar tijd en plaats voor het transport wil instellen.
In Londen is in 2003 een heffing ingevoerd voor alle voertuigen die de binnenstad inrijden. Uit het onderzoek van ‘Transport for London’ blijkt dat het aantal personenauto’s dat de stad binnenrijdt drastisch is verminderd, van circa 200.000 naar 120.000. Het aantal vracht- en bestelauto’s is daarentegen vrijwel gelijk gebleven. Dat is logisch, want de consument is niet minder gaan kopen en dus moet hetzelfde aantal goederen Londen in.
Ook betwijfelt EVO of het gezien de beschikbare techniek wel mogelijk is om de kilometerheffing al eerder in te voeren en wijst daarbij op de chaos die ontstond bij de start van de kilometerheffing voor het vrachtverkeer in Duitsland. Tevens wijst EVO erop dat de inningskosten absoluut niet hoger mogen uitvallen dan 5 procent, zoals het nieuwe kabinet terecht stelt. Snellere invoering zet deze randvoorwaarde mogelijk onder druk.
EVO is wel tevreden dat het kabinet het geld dat met de kilometerheffing binnenkomt direct weer uitgeeft aan het verbeteren van de bereikbaarheid op de weg.