De politieke steun voor de invoering van kilometerheffing zoals minister Eurlings die voorstelt, vervaagt langzaam. De kilometerheffing voor trucks is zinloos, vindt de PvdA. “Een ordinaire belastingmaatregel”, zegt Tweede-Kamerlid Lia Roefs. TLN ziet wel wat in de plannen van Eurlings.

Als de kilometerheffing enkel voor vrachtverkeer gaat gelden, komt het volgens Roefs neer op een ‘ordinaire belastingmaatregel’ “De files verminderen daardoor niet, want trucks moeten toch de weg wel op, kilometerheffing of niet.” Ook een kilometerheffing op alleen snelwegen werkt niet, aldus Roefs. “De Nederlandse automobilist is niet gek en gaat dan van sluiproutes gebruik maken.”
Minister Eurlings maakt na de zomer de plannen bekend voor de invoering van kilometerheffing. PvdA-Kamerlid Lia Roefs noemt deze alternatieven bij voorbaat gedoemd te mislukken. Volgens haar wil Eurlings of een kilometerheffing voor vrachtwagens of voor iedereen, maar dan alleen op snelwegen. “Dat is veel te mager”, zegt Roefs in het AD. “Een heffing specifiek voor trucks is een ordinaire belastingmaatregel. De files verminderen daardoor niet, want trucks moeten toch de weg wel op, kilometerheffing of niet. En als er alleen kilometerheffing komt voor snelwegen, gaat de Nederlandse automobilist gebruikmaken van sluiproutes.”
Ook regeringspartij ChristenUnie heeft al laten weten niet blij te zijn hoe Eurlings de kilometerheffing wil uitvoeren. De VVD maakte vorige week vrijdag bekend zich tegen de kabinetsplannen voor de kilometerheffing te keren.
Volgens Tweede-Kamerlid Lia Roefs (PvdA) komt minister Eurlings in zijn begroting straks met twee verschillende voorstellen voor invoering van een kilometerheffing. Het ene voorstel zou zijn om de heffing voorlopig alleen voor vrachtverkeer te heffen. Het tweede voorstel is om de heffing ook voor ander verkeer in te voeren, maar voorlopig alleen op snelwegen.
Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegen kilometerheffing voor trucks alleen, zo zegt de branche-organisatie tegen Nieuwsblad Transport. Maar naar het tweede plan, alleen kilometerheffing op snelwegen, heeft TLN wel oren. ”Dat vinden we een stuk interessanter, het komt ook meer tegemoet aan de voorstellen van het platform Anders Beprijzen van Paul Nouwen. In welke mate het verkeer dan sluiproutes zou gaan opzoeken, moeten we dan nog maar eens bestuderen”, aldus een TLN-woordvoerder. TLN vindt wel dat het tarief van de heffing berekend moet worden met in achtneming van tijd en plaats van weggebruik en de milieukarakteristieken van de vrachtauto.