Ga naar hoofdinhoud

‘Kilometerheffing voorbeeld van slim gebruik infrastructuur’

TLN vindt net als de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) dat Nederland slimmer gebruik moet maken van bestaande infrastructuur, onder meer met slimme technologie. RLI presenteerde woensdag het rapport ‘Van B naar Anders’. Knelpunten in de infrastructuur moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door de invoering van kilometerheffing, vindt TLN.

​In het rapport Van B naar Anders​ stelt de Raad voor de leefomgeving en transport (RLI) dat investeren in uitbreiding van het rijkswegennet en de hoofdspoorwegen niet langer dé oplossing is voor het bereikbaar houden van Nederland. We zouden juist de bestaande infrastructuur beter moeten benutten. De investeringsstrategie moet daarnaast beter aansluiten bij de veranderende reisbehoefte, meer gebruik maken van nieuwe technologie en duurzamer zijn, vindt de RLI.

“Inderdaad goed om de bestaande infrastructuur beter te benutten. Daarom zijn wij met een aantal andere partijen ook de Mobiliteitsalliantie gestart”, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk woensdagmiddag bij BNR Nieuwsradio​. In de Mobiliteitsalliantie zoeken partijen als TLN, de NS, gemeentelijke ov-bedrijven, de ANWB en de Fietsersbond naar oplossingen om Nederland ook in de toekomst in beweging blijft. Dat is grotendeels in lijn met wat de RLI nu voorstelt.

“Maar we moeten qua infrastructuur niet alleen maar onderhouden en beheren, vanaf nu. Er zijn nog wel een aantal knelpunten op te lossen”, zei Van Dijk bij BNR. “Door files lijdt het vrachtverkeer jaarlijks al meer dan een miljard euro schade​. En bij sommige knelpunten kun je de files en dus die schade beperken, door toch de capaciteit wat uit te breiden.”

Het slimmer gebruik maken van de bestaande infrastructuur kan wat TLN betreft op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door de invoering van een kilometerheffing. En dan niet alleen voor het vrachtverkeer, zoals nu gebeurt, maar voor ál het verkeer. Pas dan zal het verkeer gelijkmatiger over de dag worden verspreid. Een ander voorbeeld zijn slimme apps, die die automobilisten adviseren wanneer ze de weg op kunnen of dat ze beter de trein kunnen nemen bijvoorbeeld.

Bron: TLN

 

3 reacties op “‘Kilometerheffing voorbeeld van slim gebruik infrastructuur’

  • Hoewel ik (nog) geen inzage heb in het rapport verbaast mij de tendens welke nu al gezet wordt wel. Ja we moeten slimmer omgaan met de huidige infrastructuur maar nog meer moet er beter nagedacht worden. Bijvoorbeeld de Maasvlakte wordt vergroot echter de infrastructuur wordt er niet op aangepast, geen openbaar vervoer, dezelfde wegen en als er al plannen zijn dan ga ik voor mijn pensioen nog ga meemaken.

  • G.F.M. Ooms

    Beter zou het zijn dat de rijtijdenwet en rijtijdenbesluit wordt aan gepast en wel op de volgende wijze:
    Indien een chauffeur ’s nachts rijdt dan mag hij / zij maximaal 13 uur per diensttijd van dan 16 uur rijden in de plaats van max 10 uur per 15 diensturen.
    De nachtrust welke dan overdag genomen moet worden mag dan verkort worden naar 8 uur per 24 uur i.d.p. van 9 of 11 uur per 24 uur.

    Zo komt er minder vrachtverkeer vast te staan in de spitsuren.

  • In verband met het op tijd willen beginnen met het werk ( 08.00 uur) bij de klant , waar dan ook in Nederland, ga ik al jaren om (uiterlijk) 04.00 uur weg.
    Ik zorg dat ik om uiterlijk 06.00 uur bij de klant ben, en ga dan slapen tot 07.30-07.45 uur.
    Het is natuurlijk erg dat dit èèn van de weinige manieren is om files te vermijden.
    Maar het zou beloond moeten worden…..
    En dat kan natuurlijk: een heffing op spitsrijden, en een nul-heffing wanneer je in dal-uren rijd, en een negatieve heffing als je rijd tussen 18.00 en 06.00 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer