Nieuws

Kiwa: prijs chauffeurskaart naar 100 euro

13

Terwijl de transport- en logistieke sector al jaren ageert tegen de hoge prijzen van tachograafkaarten in ons land, verhoogt producent Kiwa doodleuk het tarief van 95 naar 100 euro. Volkomen misplaatst en niet te rijmen met het sinds 2016 in concept verkerende nieuwe tariefstelsel en de wens van de Tweede Kamer, vinden branche-organisaties TLN en Evofenedex.

De organisaties vinden de voorgestelde prijsverhoging daarom misplaatst en hebben dit Kiwa laten weten en vragen de minister daarom niet akkoord te gaan met het Kiwa-tariefvoorstel en vaart te maken met het nieuwe tariefstelsel.

Elk jaar doet het bedrijf tariefvoorstellen voor de producten die het namens de overheid uitgeeft. Na consultatie van ondernemersorganisaties worden deze voorstellen inclusief reacties daarop voorgelegd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), dat de uiteindelijke tarieven vaststelt. Door eerdere inzet van TLN en Evofenedex zijn de Kiwa-tariefvoorstellen de afgelopen jaren steeds naar beneden bijgesteld. Evofenedex en TLN laten in hun gezamenlijke reactie aan Kiwa​ weten dat de voorgestelde tariefsverhoging voor tachograafkaarten van maar liefst 5,26 procent echt niet kan en vragen om een geloofwaardige prijs.

Deze stijging strookt niet met het nieuwe, rechtvaardigere tarievenstelsel voor ILT- en Kiwa-producten, waar de overheid nu al jaren aan werkt, maar dat nog steeds niet definitief is. In dat nieuwe stelsel moet de prijs van producten als de tachograafkaart allereerst kostendekkend zijn, dus zonder een grote winstmarge. Het tweede uitgangspunt van het nieuwe tarievenstelsel is dat er geen zogeheten ‘kruissubsidie’ mag plaatsvinden. Met andere woorden: de winst die Kiwa maakt op tachograafkaarten mag niet dienen om het verlies dat het bedrijf draait op andere producten te compenseren.

TLN en Evofenedex verwachten dat deze uitgangspunten van het nieuwe tariefstelsel, mits gebaseerd op een geloofwaardige kostprijs, ervoor zorgen dat het tarief van de Nederlandse tachograafkaart drastisch zakt. Nu is het tarief nog tot wel 2,5 keer zo hoog als in de ons omringende landen. Dit is ook de expliciete wens van de Tweede kamer, die al in 2014 unaniem steun heeft uitgesproken voor een motie die de overheid verzoekt het verkopen van tachograafkaarten op kostprijsniveau te bevorderen.​

Het ministerie van IenW maakt naar verwachting nog dit jaar de definitieve prijs van de tachograafkaart bekend. TLN en Evofenedex strijden al jaren tegen de hoge prijs van de kaart en roepen de minister dan ook nu weer op om de prijs van tachograafkaarten drastisch te verlagen en het nieuwe rechtvaardigere tarievenstelsel definitief te maken.​

13 reacties op “Kiwa: prijs chauffeurskaart naar 100 euro

  1. Pouwelsen schreef:

    Het is niet te geloven al jaren zijn we haantje de voorste wat wetgeving in Europa aangaat, maar dit slaat de plank echt mis zo een verhoging

  2. Harrie schreef:

    De toenmalig verantwoordelijk minister is getrouwd met een belangrijke aandeelhouder van KIWA, maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Want corruptie bestaat alleen in Zuid- en Oosteuropa.

  3. j p de boer schreef:

    Dit is 1 van de slechtste organisaties in Nederland

  4. Peter schreef:

    één europa, voor iedere europeaan zefde prijs voor de kaart.

  5. Big Rick schreef:

    Toch maar een kopen in Polen?Of gewoon als protest laten verlopen.Staat straks alles een keer echt stil.Hoor het kabinet het nog zeggen,in 2019 gaan we er op vooruit.Niet dus!Kaart duurder,zorg duurder, brandstof duurder,mrb duurder,gas en licht duurder, boodschappen duurder en ga zo maar door.

  6. E kruze schreef:

    E kruze eigenschuld we zeggen niks alleen aan tafel in chauffeurs café kakelen we vol op nee stilzetten , gele hesje aan en niks van die legale criminelen in den Haag en omstreken zelf nemen ze ontslag gaan naar Amerika en beuren 6000 euro wacht geld en wil nu naar 2 jaar wel terug komen nou wie is crimineel..?..en nog zeggen we niks

  7. Ton schreef:

    de datum dat de meeste kaarten moeten worden vervangen is nog even een paar jaar weg maar dan komen de grote aantallen. Dus elk jaar een paar procentjes erbij resulteert in een prijsverhoging van wellicht 25 procent t.o.v. de aanschafprijs van 5 jaar ervoor.

  8. Arie schreef:

    Ik moest dit jaar €124,00 betalen voor 1 nieuwe chauffeurskaart.
    Hoe kan dat? Verschil van € 24,00 .

  9. Janssens schreef:

    kunnen wij die kaarten niet in een ander eu land kopen dan denk ik aan Duitsland België Luxemburg dan kan die kiwa sluiten

  10. Jan schreef:

    Hij is al 114.95

  11. Jan de Haas schreef:

    Ze houden elkaars handen boven het hoofd. Die kaart zonder goud randje, gaat echt niet goedkoper worden.

  12. Han Baken schreef:

    Het verbaast mij nog steeds dat een OV-chipkaart maar €7,50 kost terwijl dat precies hetzelfde kaartje is als de tachograaf kaart. En het meest frappante is nog dat tegen die zeveneneenhalve euro ook al bezwaar wordt gemaakt omdat het te duur is. Dus zelfs in het buitenland waar de kaart al een stuk goedkoper is dan hier is het nog steeds veels te duur…

  13. You schreef:

    Ik heb 133 euro betaald voor en taxichauffeur pas geldig tot 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven