‘Klanten waarderen onze investeringen’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Klanten waarderen onze investeringen’

(mei 2015) – Begin dit jaar nam Omega Logistics in Houten als eerste Nederlandse logistiek dienstverlener twee farma-gecertificeerde bestelauto’s in gebruik. Met de certificatie van de Wageningen UR voldoet Omega Logistics aantoonbaar aan de nieuwste GDP-richtlijnen. TTM.nl sprak met de twee directieleden Gerard van de Weert en Pieter Strijland over het transport van farmaceutische middelen.

Voor Omega Logistics zijn maatwerk en flexibiliteit de speerpunten binnen het bedrijf en naar de klanten toe. De logistiek dienstverlener kan moeilijke klussen doen en tevens is het bedrijf gespecialiseerd in ‘dedicated’ netwerken met een hoge kwaliteit. Vanuit deze expertise heeft Omega Logistics een sterke focus op de Healthcare sector. Van de Weert: “We werken voor een aantal farmaceutische groothandels en daar zijn we ons steeds verder in aan het specialiseren. We passen onze mensen, onze processen, maar ook ons wagenpark daar op aan. Onze klanten, de groothandels, voeren audits bij ons uit in verband met de GDP-richtlijnen. Onze mensen hebben de GDP-trainingen ondergaan vanuit de groothandel. Omega gaat komend kwartaal zelf voor de GDP-certificering. In principe moeten alleen de groothandels hieraan voldoen, maar omdat wij veel farmaceutische klanten hebben, vinden wij dat wij als logistiek dienstverlener daar ook aan moeten voldoen en moeten weten hoe die regelgeving werkt.”

Chauffeurs

Gerard van de Weert (l) en Peter Strijland van Omega Logistics: “Klanten waarderen de investeringen die wij doen op het gebied van farmaceutisch transport.
Gerard van de Weert (l) en Peter Strijland van Omega Logistics: “Klanten waarderen de investeringen die wij doen op het gebied van farmaceutisch transport.

De werknemers van Omega Logistics worden getraind zodat ze weten hoe ze met medicijnen om moeten gaan, net zoals bij het transport van kostbare goederen. Behalve de training op de GDP-regelgeving, stelt de logistieke dienstverlener bepaalde eisen aan de chauffeurs. Van de Weert: “Healthcare heeft maar één ding nodig en dat is kwaliteit. Chauffeurs komen bij patiënten thuis, dit kunnen ernstig zieke mensen zijn, en in sommige gevallen komen chauffeurs in een omgeving waar onlangs iemand is overleden. Ook kan het zijn dat chauffeurs extra handelingen moeten verrichten. Hierdoor werken we met chauffeurs die de juiste communicatieve vaardigheden en een representatief voorkomen hebben. Chauffeurs mogen geen zichtbare tatoeages hebben of piercings, ze moeten goed en zakelijk gekleed zijn. Eigenlijk moet de chauffeur zo onopvallend mogelijk zijn, zodat patiënten zo min mogelijk merken van het transport.” Behalve om kwaliteit draait het bij farmatransport ook om vertrouwen. Van de Weert: “Onze chauffeurs komen elke nacht bij de apothekers binnen om de medicijnen af te leveren. Ze hebben sleutels en toegangscodes. Dat is het vertrouwen dat de klanten in ons hebben. Daarnaast komen we in zorginstellingen, waar we de goederen op afdelingsniveau afleveren. Dus niet bij de goederenontvangst, maar echt op een afdeling of soms zelfs aan het bed van een patiënt.”

Last mile

Omega Logistics is op het gebied van farmatransport gespecialiseerd in de zogenaamde ‘last mile.’ Strijland legt dat uit: “Voor een aantal groothandels verzorgen wij nu het farmaceutisch transport van het warehouse van de groothandel naar de apotheek. Er zijn apotheken die zelf het vervoer in de wijk of de regio regelen, maar in sommige gevallen kunnen wij daar ook een rol in spelen. Er vinden namelijk niet alleen transporten plaats naar de apothekers, maar ook naar zorginstellingen en ziekenhuizen. Wat dat aangaat is de markt nog best wel versplinterd. Vanuit logistiek perspectief echter is dit wel een hele interessante markt.” Een ander fenomeen dat Omega Logistics in de kaart speelt is de beweging van de gezondheidszorg naar de thuiszorg. Daardoor zal ook de logistieke beweging meer naar de patiënten gaan. “De patiënt zal meer bediend moeten worden met medicijnen. Of dat nu wekelijks of maandelijks is, deze medicijnen moeten op een of andere manier bij de zorgverpleging komen. Daar is voorlopig nog veel in te ontwikkelen, en momenteel stappen steeds meer partijen daar op in.”

Certificering

Omega Logistics beschikt over diverse actief gekoelde mobiele koelunits voor de cold chain producten van 2 °C tot 8 °C
Omega Logistics beschikt over diverse actief gekoelde mobiele koelunits voor de cold chain producten van 2 °C tot 8 °C

Omega Logistics is het eerste transportbedrijf in Nederland dat farmagecertificeerde bestelauto’s in het wagenpark heeft opgenomen. De temperatuur in de laadbak wordt continu binnen een temperatuurrange van 15 °C tot 25 °C gehouden. “De cold chain producten van 2 °C tot 8 °C hebben we al een tijdje dichtzitten”, legt Strijland uit. “Dat hebben wij opgelost met actief gekoelde mobiele koelunits, die de auto in gereden worden. Op deze mobiele koelunits zit een accupakket dat de goederen 16 uur lang op temperatuur houdt. Door actieve koeling zijn ze niet afhankelijk van een aansluiting in de auto of van een draaiende motor. Bij een healthcare voertuig moet je de motor kunnen afzetten en je voertuig op slot doen, maar de koeling moet het wel blijven doen. Deze mobiele koelunits beschikken over track&trace en temperatuurregistratie. Hiermee kunnen we online zien waar de producten zijn en onder welke temperatuur ze vervoerd zijn. Mocht de temperatuur gaan afwijken, dan kunnen we daarop meteen ingrijpen.” Van de Weert vult hem aan: “Wij kunnen nu als één van de eersten in Nederland de medicijnen met een gecontroleerde temperatuur van tussen de 15 °C en 25 °C vervoeren van het groothandelswarehouse naar de apotheek of zorginstelling. Die eisen worden momenteel aangescherpt.” Maar de mannen van Omega Logistics wilden daar niet op wachten en zijn nu al voorbereid op de nieuwe eisen. De visie van het bedrijf is nu dat elke bestelauto die vervangen moet worden, meteen moet voldoen aan de nieuwe eisen. “We merken dat de markt het fijn vindt dat er een partij is die niet meer afwacht, maar concreet investeert in gecertificeerd materieel. Daardoor worden we van een kleine logistiek dienstverlener een bedrijf dat serieus met farmatransport bezig is.”

Geen sanctiebeleid

Van Omega Logistics zou de controle op de regelgeving best wat strenger mogen. Strijland: “In België, toch een traditioneel farmaland met veel farmaceutische bedrijven, controleert de overheid best streng op de regelgeving. Wat ons betreft zou de overheid in Nederland ook strenger op farmatransport moeten gaan controleren. In België is de nieuwe GDP-richtlijn van 2013, per 1 januari 2014 aangenomen als regelgeving, in Nederland wordt het gezien als een richtlijn. Op het transport van farmaceutische middelen wordt nu nog nauwelijks gecontroleerd. Als iemand het niet op orde heeft, moet hij het op orde gaan brengen. Er is geen sanctiebeleid op dit gebied. Een strenger beleid zouden wij alleen maar toejuichen.”

Farma gecertificeerde Crafters

Op de Farma gecertificeerde Volkswagen Crafters is een door Dometic in samenwerking met Road Transport Systems ontwikkelde CareCool koelopbouw geplaatst.
Op de Farma gecertificeerde Volkswagen Crafters is een door Dometic in samenwerking met Road Transport Systems ontwikkelde CareCool koelopbouw geplaatst.

Op de Farma gecertificeerde Volkswagen Crafters is een door Dometic in samenwerking met Road Transport Systems ontwikkelde CareCool koelopbouw geplaatst. De CareCool is de lichtste koelopbouw in de markt. Hierdoor kan er op één transport netto 300 kilo meer goederen meegenomen worden. Jos Mulder Carrosserie in Bunnik is verantwoordelijk voor de opbouw van de koelbak. Autotemp Claasen in Amsterdam heeft de installatie van het Dometic CareCool gecombineerde verwarmings- en koelsysteem voor haar rekening genomen. “Deze twee nieuwe bestelauto’s zijn volledig getest op alle eisen die de GDP-regelgeving stelt”, legt Van de Weert uit. “In de laadbak zitten temperatuursensoren die realtime in verbinding staan met onze planners. En de auto heeft een GPS-volgsysteem dat gekoppeld is met de temperatuur in de laadbak. Als de temperatuur in de laadbak onder de 15 °C of boven de 25 °C komt, krijgt de planning automatisch een waarschuwing. Bij afwijkingen van de gestelde temperatuurrange kan er direct gehandeld worden. Hierdoor is Omega Logistics in staat om tijdens de distributie volledig aan de GDP-regelgeving te voldoen.”

Omega Logistics

Gerard van de Weert en Pieter Strijland hebben beiden de nodige logistieke ervaring opgedaan bij een aantal grote logistiek dienstverleners. Op 1 januari 2011 is Van de Weert voor zichzelf begonnen met Omega Logistics, een paar jaar later kwam Strijland als compagnon in het bedrijf werken. Het wagenpark bestaat momenteel uit 18 eigen auto’s (trekker-opleggercombinaties en diverse bestelauto’s) en het bedrijf maakt gebruik van een flexibele schil van andere vervoerders. Het bedrijf beschikt hiermee over een landelijk netwerk en heeft een nationaal bereik inclusief België. Vorig jaar nog won Omega Logistics de FD Gazelle Award voor het snelst groeiende bedrijf in Nederland in de transportsector.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Tekst en foto’s: Paul Quaedvlieg

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer