Ga naar hoofdinhoud

Kleinere transporteur digitaliseert onvoldoende

De kloof tussen kleine en grote transportbedrijven groeit als het gaat om digitalisering. Meer dan de helft van transportbedrijven met maximaal tien werknemers heeft nog geen digitaliseringsproject geïmplementeerd, blijkt uit een recent onderzoek in Duitsland. Het onderzoek is opgezet in samenwerking met Herzig Marketing, het Verband Verkehrswirtschaft en Logistik Nordrhein-Westfalen (VVWL) en Onlinespedition Instafreight.

“Kansen, risico’s en zelfs de vraag naar de noodzaak van digitalisering worden in de logistiek volledig anders beoordeeld, afhankelijk van de grootte van het bedrijf”, zegt Marcus Hover, van de VVWL. Volgens het onderzoek heeft meer dan de helft (54 procent) van de bedrijven met maximaal tien werknemers tot nu toe geen digitaliseringsproject uitgevoerd. Voor bedrijven met meer dan 100 werknemers geldt dat slechts voor 8 procent. Tweederde (66 procent) van de transportbedrijven die momenteel geen digitaliseringsprojecten uitvoeren, acht dit echter niet noodzakelijk. Vooral kleine bedrijven (81 procent) lijken geen reden te zien om hun processen te digitaliseren.

De studie toont ook aan dat de kloof tussen klein en groot niet snel zal worden gedicht, want meer dan een derde van de respondenten (38 procent) is niet van plan een digitaliseringstraject in te gaan. Complexiteit en gebrek aan tijd worden genoemd als belangrijkste redenen, maar ook hoge kosten en eerdere mislukte projecten. Dat laatste is met name het geval voor bedrijven met minder dan 25 werknemers (29 procent). Dat is op zich niet verrassen. Kleinere bedrijven missen vaak het risicokapitaal om zich digitale experimenten te starten. Dat komt vooral omdat de eisen en wensen van klanten van kleine logistieke dienstverleners innovatie niet noodzaken. Netwerken en geautomatiseerde informatie-uitwisseling worden alleen verwacht in uitzonderlijke gevallen in het kleine segment.

Toch zouden kleine bedrijven op middellange termijn aan digitalisering moeten denken, want anders missen ze de boot. “Digitalisering levert geen direct voordeel op voor elk bedrijf als het gaat om het zoeken naar klanten en werknemers. Maar het brengt elk bedrijf zeker een toename van de loyaliteit van werknemers en klanten”, legt Herzig CEO Heike Herzig uit. Tevens brengt het flexibiliteit en comfort in het dagelijkse werk, vooral in de planning en boekhouding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer