Ga naar hoofdinhoud

KNV: “Koppel rekeningrijden aan oplossing verkeersknelpunten”

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een overzicht gestuurd van de belangrijkste knelpunten op de Nederlandse wegen en suggesties om die aan te pakken. Suggestie nr. 1: een koppeling tussen rekeningrijden en de investeringen om de belangrijkste knelpunten op te lossen.

KNV wil snel A4 Schiedam-Delft realiseren
 
De belangrijkste knelpunten die KNV-leden hebben aangedragen zijn het ontbrekende stuk A4 bij Delfland en de congestie op de A1 bij Amsterdam. De vervoerders hebben verder behoefte aan de ontsluiting van het Botlekgebied, een goede Oost-West verbinding tussen de A4 en A44 bij Leiden, een verbreding van de A28 bij Zwolle, goede verbindingen tussen Weert, Roermond en Venlo en verbeterde doorstroming bij Eindhoven (A2).
 
De belangrijkste suggestie van KNV is een koppeling tussen rekeningrijden en investeringen in de oplossing van knelpunten. Door te beginnen met heffingen op de gebruik van de infrastructuur waar de congestie het zwaarst is, kan een deel van de vermijdbare autobewegingen worden weggefilterd, terwijl de opbrengsten in hetzelfde knelpunt kunnen worden gestoken.
 
Naast de koppeling tussen rekeningrijden en knelpunten werden er nog zeer diverse suggesties voor oplossingen aangedragen. Doelgroepstroken voor het zware vervoer is een middel waarvan veel wordt verwacht. Ook pleit KNV voor langere in- en uitvoegstroken, zodat het vrachtverkeer op de gewenste snelheid de hoofdrijbaan op en af kan rijden. Ook een betere afstelling van verkeerslichten aan het einde van de afrit op het onderliggend wegen net en van de doseerlichten kan de doorstroming aanmerkelijk vergroten.
 
Aangezien de productiviteit van het wagenpark ’s avonds en ’s nachts aanzienlijk groter is dan overdag, pleit KNV voor stimuleringsmaatregelen die het ’s nachts laden en lossen van goederen op speciale platforms mogelijk moet maken.

 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer