Ga naar hoofdinhoud

Kögel Novum generatie wint de Trailer Innovation 2019

De nieuwe generatie voertuigen van trailerfabrikant Kögel is onderscheiden met de internationale Trailer Innovation 2019 industrieprijs op de IAA-bedrijfsvoertuigen in Hannover in de hoogste discipline ‘Concept’. Deze prijs stimuleert opmerkelijke ideeën en productvernieuwingen in de oplegger- en aanhangerbranche. De Jury, bestaande uit 16 gerenommeerde Europese transporttijdschriften, is van mening dat de Kögel Novum-generatie toonaangevend is als totaalconcept op het gebied van opleggers.

Thomas Eschey, Managing Director Kögel (links) en Kögel eigenaar Ulrich Humbaur

Kögel zal geleidelijk bij zijn schuifzeilopleggers Cargo, Mega en Light de reeds van de Kögel Lightplus bekende en beproefde nieuwe buitenframes en opbouw introduceren. In het kader van de overgang naar de generatie Novum zullen ook de Kögel-opleggers met zeil verder geoptimaliseerd worden. Novum staat niet alleen voor de nieuwe buitenframes en opbouw, maar ook voor het nieuwe, optimaal afgestemde modulaire systeem van Kögel met geoptimaliseerde, uniforme nieuwe modules en componenten. Daarmee is ook onze zeer hoge individuele specificeerbaarheid bij de voertuigen van de Novum-generatie mogelijk, waarmee Kögel ook aan de meest uiteenlopende vereisten van de markt tegemoetkomt. Naast een hoge stabiliteit scoren de opleggers van de Novum-generatie bovendien door een nog eenvoudiger handling en afhankelijk van het model met meer laadvermogen.

Alle voertuigen van de Novum-generatie beschikken in de toekomst ook over stabiele, torsiebestendige gelaste frames met doorgestoken dwarsdragers voor een hoog laadvermogen en puntbelasting. Een nieuwe, smallere maar sterkere afsluitplaat aan de achterkant evenals de nieuwe lucht- en lichtconsole op het kopschot zorgen voor meer stabiliteit omdat de krachten via de langsdrager naar het chassis worden geleid. Door het nieuwe buitenframe wordt de bereikbaarheid van de Vario-Fix sjorpunten sterk verhoogd. Daarmee is het vastsjorren van de lading in de Vario-Fix kantbalk bij gesloten zeilen mogelijk evenals bij de optioneel beschikbare zijborden. Bij spanbanden met beugel haken moeten de zijborden voor het aanbrengen geopend zijn. Bij spanbanden met vlakke haken is het aanbrengen met gesloten zijborden ook mogelijk. De standaard geleverde 13 paar sjorogen zijn voor gemakkelijker bedienen voorzien van grepen aan de zijkant en hebben een trekkracht van 2.500 kilogram resp. 4.000 kilogram. Natuurlijk is ook het volledige voertuigchassis van de Novum-generatie duurzaam tegen corrosie beschermd dankzij de Nano-Ceramic-technologie en de KTL-coating met daarbovenop een UV-deklaag.

De voorwand, inclusief de volumerongen voor, de hoekrongen achter en de portaaldeur achter, zijn in de basisuitrusting van aluminium vervaardigd. Als gevolg van de uniformiteit van de hoekrongen met en zonder hefdak ontstaan een aantal voordelen. Met name in combinatie met een hefdak is er sprake van gewichtsbesparing. Bovendien kunnen bij het laden aan de zijkant, de pallets gemakkelijker gepositioneerd worden. Daarnaast hebben alle voertuigen van de Novum-generatie exact dezelfde afmeting tussen de zijrongen. Planken met verschillende afmetingen behoren daarmee tot het verleden. De plankendragers kunnen via aangebrachte gaten in de hoekrongen en in het latdepot variabel worden geplaatst. Natuurlijk beschikt ook de nieuwe opleggergeneratie over het ladingveiligheidscertificaat DIN EN 12642 Code XL.

Kögel zal deze update geleidelijk bij alle varianten van de Cargo, Mega en Light invoeren. Vele varianten van de Novum-generatie vanaf de IAA 2018 leverbaar.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer