Nieuws

De toename van voertuigen in Nederland zorgt ervoor dat het steeds drukker wordt op de weg. Voormalig verkeersofficier Koos Spee heeft daar wel een oplossing voor: flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. Die moeten dan in de plaats komen van inhaalverboden, zegt hij in een ledenmagazine van CNV. Spee pleit ook voor een flexibele maximumsnelheid voor trucks.

Extra asfalt is volgens Spee niet nodig, maar het asfalt wat er ligt kan beter benut worden. “Bijvoorbeeld door speciale rijstroken voor het vrachtverkeer te creëren. Die zijn er op dit moment nog niet veel. Je zou op veel wegen de rechterrijstrook daartoe kunnen inrichten. De meeste personenauto’s rijden toch al links. Ook is het goed nog eens te kijken naar de inhaalverboden voor vrachtwagens. Vooral op wegen met twee rijstroken geldt dat verbod vaak. Maar met een inhaalverbod moet je voorzichtig zijn. Want het ‘treintje rijden’ is juist voor chauffeurs weer gevaarlijk.”

Spee ziet meer in het inrichten van flexibele rijstrookverboden voor vrachtwagens. “Daar kun je de matrixborden boven de weg voor gebruiken. Flexibel, want stel dat rijstrookverbod alleen in op momenten dat het nodig is. In het verlengde daarvan ben ik ook voorstander van flexibele maximumsnelheid voor vrachtwagenchauffeurs. Ik vind dat ze op 120- en 130-vakken 90 kilometer per uur mogen rijden en op 100-vakken 80 kilometer per uur. Het voordeel is dat het snelheidsverschil met personenauto’s minder wordt. Ongevallen ontstaan vaak door grote snelheidsverschillen. Ook daarvoor kun je de matrixborden gebruiken. Ik zou het liefst naar een systeem willen waarin we naar een maximumsnelheid van 120 gaan op alle snelwegen, die beperkt kan worden als gevolg van drukte of gevaar.”

Bron: CNV Vakmensen

1 reactie op “Koos Spee: ‘Flexibel rijstrookverbod voor vrachtwagens’

  1. Bert Wolters schreef:

    Een sympathiek idee om het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en personenverkeer te verkleinen. Wel opvallend dat dat vooral moet gebeuren door vrachtauto’s sneller te laten rijden op bepaalde tijden en wegen. Een verlaging van de maximumsnelheid voor het personenverkeer leidt ook tot een kleiner snelheidsverschil, maar ja; dat zal politiek wel niet populair zijn. Een andere beleving van snelheid kan waarschijnlijk ook leiden tot minder gestresste bestuurders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven