Ga naar hoofdinhoud

Kosten transport stijgen ruim 3 procent in 2018

Panteia/NEA heeft de kostenontwikkelingen voor 2017 en 20187 in kaart gebracht voor zowel het binnenlands als het grensoverschrijdend vervoer. Dit deed Panteia/NEA in opdracht van de NIWO. De geraamde kostenstijging in 2018 ten opzichte van 2017 voor het binnenlands wegtransport varieert tussen de 3,3  en 4,8 procent. In het rapport is de kostenstijging per deelsector te vinden. Voor het ongespecialiseerd grensoverschrijdend wegtransport wordt een kostenstijging van tussen de 2,2 en 3,7 procent verwacht. In het rapport zijn voor de kernafstanden per landenrelatie de verwachtte kostenstijgingen opgenomen.

Voor het binnenlands vervoer varieert de gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2017 t.o.v. 2016 tussen de 2,0 procent (fijnmazige distributie collo) en 3,2 procent (kiepers en zeecontainervervoer).

De geraamde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling voor 2018 t.o.v. 2017 varieert tussen de 3,3 procent (zeecontainervervoer) en 4,8 procent (fijnmazige distributie collo). Exclusief brandstofkostenontwikkeling ligt de gerealiseerde kostenontwikkeling tussen 1,6 procent (o.a. algemene distributie solo) en 1,9 procent (o.a. kiepers). Exclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de raming voor 2018 t.o.v. 2017 tussen 3,5 procent (zeecontainervervoer) en 4,8 procent (fijnmazige distributie collo).​

Voor het grensoverschrijdend vervoer varieert de gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2017 t.o.v. 2016 tussen de 2,1 procent (Engeland ferry) en 3,0 procent (Duitsland en Frankrijk-vervoer).

De geraamde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling voor 2018 t.o.v. 2017 varieert tussen de 2,2 procent (Engeland ferry, exclusief ontwikkeling ferrykosten) en 3,7 procent (België/Luxemburg-vervoer).

​Exclusief brandstofkostenontwikkeling ligt de gerealiseerde kostenontwikkeling tussen 1,5 procent (Engeland ferry) en 1,7 procent procent (o.a. Frankrijk-vervoer). Exclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de raming voor 2018 t.o.v. 2017 tussen 2,3 procent (Engeland ferry, exclusief ontwikkeling ferrykosten) en 3,8 procent (België/Luxemburg-vervoer).​

De ontwikkeling van tolgelden is niet meegenomen in de totale kostenontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer