Kraker Trailers: innoveren om te overleven • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kraker Trailers: innoveren om te overleven

De productielocatie van Kraker Trailers in het Zeeuwse Axel was al jaren te klein, toen directeur Jan de Kraker een aannemer uitnodigde. Dat was in 2008. Kort daarna brak de crisis uit en was van uitbreiden geen sprake meer. Nu staat er dan, in het voorjaar van 2016, wèl een nieuwe fabriek. TTM.nl liep met Jan de Kraker door de nieuwe fabriek en sprak hem over de noodzaak van het innoveren. [TTMnl2016_2_66]

“Toen de crisis een feit was en heel veel trailerfabrikanten hard raakte, ben ik goed gaan nadenken”, herinnert Jan de Kraker zich. “Ik zag hoe de trailermarkt zich ontwikkelde, verder internationaliseerde, en zich helemaal niet meer alleen in West-Europa afspeelde. Vroeger was de economische driehoek Londen-Parijs-Berlijn, nu is dat Berlijn-Wenen-Ankara. Veel meer naar het oosten, dus. En die mensen daar, die komen echt niet naar Axel om een trailer op te halen. Dus moet je naar hen toe.”

Logistiek
ttm2016_2_66_69_kraker_foto1_134842
Een productiefaciliteit op locatie was voor Kraker geen optie. De Kraker: “Los van de investering wil je de kwaliteit van je product, en dus ook van de bouw, optimaal hebben. Op locatie kun je niet zo’n nicheproduct als onze trailers, met duizenden configuratiemogelijkheden, produceren. Bovendien vind ik dat productie en R&D bij elkaar moeten zitten. Daarom bedachten we een revolutionair nieuw product: de op locatie te assembleren trailer. Dat is de K-Force geworden, die we vorig jaar op de BedrijfsautoRAI hebben laten debuteren.” De K-Force gaat vanaf deze zomer voorgeproduceerd worden in de nieuwe fabriek in Axel. “Noem het een bouwpakket, maak de vergelijking met Ikea maar. Mooie vergelijking trouwens, want dan zit je ook met transport. De klant komt dus niet naar Axel om de K-Force op te halen. Wij moeten ‘m brengen. De logistiek van de K-Force zit verwerkt in het concept. We hebben de K-Force zo ontworpen dat je met een K-Force twee andere K-Force opleggers mee kunt nemen. Die kunnen dan elders geassembleerd worden.”

Bouten
Voordat we de verdere opzet van het K-Force concept bespreken, leidt Jan de Kraker ons rond in de nieuwe fabriekshal. Trots laat hij de gerobotiseerde lijn voor de zijwandproductie zien. Daar worden de zijwanden geautomatiseerd in elkaar gezet en gelast. De nieuwe spoel- en spuitcabines zijn indrukwekkend. “Alles doen we zelf. We willen onze eindgebruikers niet opzadelen met spuiten, dus dat doen we hier.” De K-Force is volledig gelast, behalve de zwaarbelaste verbinding van onderrand naar dwarsligger, deze verbinding is gebout. ”Voor deze verbinding is gekozen, omdat lassen de mechanische eigenschappen van aluminium aanzienlijk vermindert. Dat kan scheurvorming veroorzaken. Deze verbindingen zijn niet of moeilijk te repareren. Deze boutverbinding is op locatie betrouwbaar te maken, een van de feiten van het bouwpakket.” Is die boutverbinding wel stevig genoeg bij intensief gebruik? De Kraker glimlacht: “Die vraag krijg ik vaker. We hebben de K-Force uitgebreid getest op de testbaan in Engeland, en ook met belastingstesten in het laboratorium. Daar kwam de K-Force beter uit dan welke gelaste trailer ook. Maar hoe de boutconstructie zich echt in de praktijk gaat houden, moeten we nog zien.” De nieuwe K-Force, overigens 200 kg lichter dan welke schuifvloertrailer ook, kan met elke denkbare as geleverd worden, maar met eenzelfde type luchtvering. Kraker heeft samen met Weweler een nieuwe universele constructie voor luchtvering ontwikkeld, waar elke as mee gecombineerd kan worden.

ttm2016_2_66_69_kraker_foto2_134845

Moeilijker
Nu de zware economische crisis achter de rug is, merkt De Kraker dat de markt veranderd is. “De marges zijn dun. Ik zeg niet dat het niet meer leuk is, maar het is wel moeilijker. Als je niets doet om dat rendement op te krikken, ga je kapot, zo simpel is het. Je moet innoveren om te overleven. Dat hebben we nu gedaan. Komende zomer gaat de nieuwe productiehal draaien. Serieproductie dus, wat echt bijzonder is voor zo’n nicheproduct als dit.” Om de assemblage voor klanten goed te laten gebeuren, stelt Kraker in de belangrijkste landen assemblagedealers aan, die het kwaliteitsniveau van Kraker aankunnen. Samen met D-Tec en Benalu, waarvoor Kraker nu Benelux-importeur is, wil de Axelse trailerfabrikant in Europa onder de naam TrailerTec ‘trailerhuizen’ opzetten, die een stukje dienstverlening voor de genoemde merken gaan verzorgen.

ttm2016_2_66_69_kraker_foto3_134843
De totale markt voor schuifvloertrailers bedraagt in Europa 5.100 units en dit zal de komende jaren verder groeien naar 7.500 stuks. De nieuwe fabriek heeft een capaciteit van 1.500 stuks. De omstandigheden op de internationale markt zullen bepalen wanneer Kraker deze aantallen gaat bouwen. Met de ‘bouwkits’ van de K-Force dalen de logistieke kosten per unit significant. Daardoor kan de markt uitgebreid worden tot ver buiten Europa. “Japan, Zuid-Korea, (Zuid-)Amerika, Zuid-Afrika, dat zijn landen en gebieden waarvan ik verwacht dat we er jaarlijks grote aantallen kunnen leveren. Dat is echter nog wel langetermijndenken. Voor de potentie van de nieuwe fabriek helemaal vervuld is, is het al snel 2020.”

#assemblage #investeren #belasting

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer