Zowel de politieke partijen als het bedrijfsleven hebben kritiek op het vorige week gepresenteerde Duitse mobiliteitsplan.
CDU/CSU parlementslid Dirk Fischer vindt dat het plan te veel ’dirigistische’ maatregelen bevat. Hij geeft de voorkeur aan stimuleringsmaatregelen die tot faire concurrentie tussen de verschillende vervoersmodaliteiten leiden. Fischer is vooral tegen het plan om de externe wegeninfrastructuurkosten geheel in rekening te brengen bij het goederenvervoer.
Ook vanuit het Deutsches Verkehrsforum , een platform van 170 vervoerders, verladers, fabrikanten en organisaties uit alle vervoersmodaliteiten en uit de gehele mobiliteitsindustrie, komt kritiek. Voorzitter Dr. Wilhelm Bender begroet het plan als een belangrijke stap naar een vergroting van de capaciteit van het Duitse goederenvervoersysteem maar wijst erop dat er op het gebied van infrastructuur van weg en spoor nog steeds een jaarlijks gat van twee miljard euro bestaat. Ook vindt men dat de publieke opinie nog steeds onvoldoende het belang van de logistieke sector voor Duitsland inziet.
Ook vanuit het Deutsches Verkehrsforum , een platform van 170 vervoerders, verladers, fabrikanten en organisaties uit alle vervoersmodaliteiten en uit de gehele mobiliteitsindustrie, komt kritiek. Voorzitter Dr. Wilhelm Bender begroet het plan als een belangrijke stap naar een vergroting van de capaciteit van het Duitse goederenvervoersysteem maar wijst erop dat er op het gebied van infrastructuur van weg en spoor nog steeds een jaarlijks gat van twee miljard euro bestaat. Ook vindt men dat de publieke opinie nog steeds onvoldoende het belang van de logistieke sector voor Duitsland inziet.
De Duitse brancheorganisatie van autofabrikanten en -importeurs VDA zegt in het mobiliteitsplan weinig impulsen te zien voor Duitsland als vestigingsplaats voor bedrijven en industrieën. Vooral het duurder maken van het wegvervoer en het wederom verhogen van de Maut keurt het VDA af. Positief is men over de plannen om meer truckparkeerplaatsen te bouwen , innovatieve veiligheidssystemen in trucks te bevorderen en wegenbouwwerkzaamheden beter te plannen.
Eerdere publicaties:
Auteur: Pieter Wieman