‘Kritisch zijn op eigen bedrijfsvoering blijft nodig’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Kritisch zijn op eigen bedrijfsvoering blijft nodig’

De uitspraak van het gerechtshof Den Bosch over de ‘Zaak van den Bosch’ heeft veel stof doen opwaaien, zeker toen in België bij de Jost Group zo ongeveer het tegenovergestelde gebeurde. “Het contrast kan bijna niet groter zijn, en dat op basis van dezelfde Europese regelgeving… Het blijft dus zaak kritisch te zijn op de eigen bedrijfsvoering”, schrijft Marsha Vallenduuk van het gelijknamige advocatenkantoor in een nadere beschouwing.

In de nieuwsbrief van Vallenduuk wordt de zaak Van den Bosch nog eens nader beschouwd. “Op 2 mei 2017 heeft het gerechtshof Den Bosch in hoger beroep uitspraak gedaan in de zaak Van den Bosch. Het hof oordeelde dat de door Van den Bosch ingezette werknemers niet ‘op het grondgebied van Nederland’ werken, zoals bedoeld in de Detacheringsrichtlijn. FNV opteerde voor ‘op of vanaf het grondgebied van de lidstaat Nederland’, maar het Hof meent dat het moet gaan om een bepaalde periode op het grondgebied werken. Ook beperkt het doel van de richtlijn zich tot bescherming van de binnenlandse arbeidsmarkten. Verder hecht het Hof veel waarde aan de vrijheid van dienstverrichting binnen de EU. De uiteindelijke conclusie van het gerechtshof Den Bosch is dat de detacheringsrichtlijn bewust niet ziet op charters zoals in de zaak Van den Bosch. Wel ziet deze op “nationaal, overwegend op het grondgebied van een andere lidstaat” uitgevoerde charters. Hiermee laten ze de deur open voor cabotage.
Kortom, volgens het hof mag er gebruik worden gemaakt van charters met andere arbeidsvoorwaarden, als de zeggenschap over de chauffeurs wel bij de charter blijft liggen. En daar gaat het vaak mis… FNV zal ongetwijfeld in cassatie gaan en wellicht deze zaak zelfs tot het Europese Hof brengen.
Opvallend is wel dat er een paar dagen later in België het tegenovergestelde bij Jost International gebeurde. Daar werd de top strafrechtelijk in hechtenis genomen en spreekt men over ontduiking van sociale afdrachten en belastingen voor miljoenen. Men vindt dat de Oost-Europese chauffeurs weliswaar daar zijn aangenomen met Oost-Europese arbeids- en sociale voorwaarden, maar dat ze vervolgens toch in België aan het werk worden gezet. Het contrast kan bijna niet groter zijn, en dat op basis van dezelfde Europese regelgeving… Het blijft dus zaak kritisch te zijn op de eigen bedrijfsvoering.”

Bron: Vallenduuk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer