Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat kan komende vrijdag in de Europese Ministerraad Transport als hij wil beperking van de cabotage tegenhouden. Acht landen liggen namelijk dwars. Zij hebben samen voldoende stemgewicht om de besluitvorming te gaan blokkeren.
Slovenië doet als EU-voorzitter in Luxemburg vrijdag een verwoede poging om tot politieke overeenstemming te komen over een nieuwe wettelijke regeling van de cabotage bij het wegverkeer. De uiteenlopende nationale regelingen die vandaag cabotage beperken worden dan vervangen door een uniform Europees systeem. Iedere wegvervoerder mag dan voortaan per vrachtwagen aansluitend op een rit in het buitenland daar in één week maximaal drie keer cabotage verrichten. Nederland is als zowat de grootste in het verrichten van cabotage in Europa vierkant tegen zo’n verregaande beperking.
Met name Nederland, België, Luxemburg, Denemarken, Polen, Portugal, Tsjechië en Slowakije zullen zich overmorgen naar verwachting verzetten. Deze landen willen bovenop de genoemde drie cabotageritten aanvullend ‘retourcabotage’. Dit wil zeggen dat de goederenvervoerder bovenop de drie genoemde cabotageritten in een land dat hij terugkerend doorkruist ook nog cabotage mag verrichten. Hierdoor wordt het milieuvervuilende leegrijden beperkt. Het Europees Parlement, dat zeggenschap heeft over cabotage, heeft hiermee al ingestemd. Dat laatste maakt de kans op aanname van dit voorstel groter.
Onder andere Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië daarentegen willen cabotage sterk beperken. Hun wegvervoerbedrijven hebben last van (vaak goedkopere) buitenlandse concurrenten. Om deze landen in een algemeen compromis tegemoet te komen stelt Slovenië bovendien voor af te spreken dat ‘systematische cabotage’ zonder meer verboden blijft in Europa.
Het is tenslotte onwaarschijnlijk dat de ministers het voorstel van het Europees Parlement overnemen om vanaf 2014 volledige cabotagevrijheid toe te staan. Deze gedachte, waar Nederland uiteraard sterk voor is, vindt onder de andere EU-landen onvoldoende aanhang.
Komen de ministers er vrijdag niet uit, dan gaat het voorstel naar Frankrijk. Dat land wordt vanaf 1 juli voorzitter van de Europese Ministerraad. Nederland heeft daarom extra belang bij een compromis deze vrijdag. Frankrijk zal als EU-voorzitter komend halfjaar namelijk alles zal doen om cabotage blijvend te gaan beperken.
Bron: Nieuwsblad Transport