Verzekeraar TVM is ‘uitermate verontrust’ over het nieuwe fenomeen van ladingdiefstal via, naar men meent, elektronische vrachtuitwisselingsystemen.
TVM registreerde in een week tijd vier van dergelijke diefstallen. Het aantal ‘normale’ ladingdiefstallen ligt op vier stuks per drie maanden.
De werkwijze van de -overwegend Nederlandse- bendes is dat ze zich via een vrachtdatabank met een G-mail account als transportbedrijf melden voor een bepaalde lading. Telefonische contacten verlopen via 06 nummers. Eventuele benodigde Kamer van Koophandel documenten worden vervalst. Heeft men eenmaal de fax van de originele vervoerder binnen dan is het nog maar een kwestie van ophalen van de lading. De aard van de lading is meestal hoogwaardige consumptiegoederen, zoals laptops en digitale camera’s’.
De werkwijze van de -overwegend Nederlandse- bendes is dat ze zich via een vrachtdatabank met een G-mail account als transportbedrijf melden voor een bepaalde lading. Telefonische contacten verlopen via 06 nummers. Eventuele benodigde Kamer van Koophandel documenten worden vervalst. Heeft men eenmaal de fax van de originele vervoerder binnen dan is het nog maar een kwestie van ophalen van de lading. De aard van de lading is meestal hoogwaardige consumptiegoederen, zoals laptops en digitale camera’s’.
Personeel in complot
Dat men op de hoogte is van de aard van de lading -die wordt via de vrachtdatabanken nooit vermeld- wijst er volgens TVM woordvoerder Jaap Stalenburg op dat er tips komen van personeel ergens in de logistieke keten. Ook het feit dat het lukt in te loggen bij een van de vrachtdatabanken wijst daarop. Stalenburg: “We denken dat personeelsleden passwords en inlogcodes voor vrachtdatabanken doorspelen naar bendes. We hebben ook aanwijzingen dat mensen bewust bij transportbedrijven in dienst treden om weer te vertrekken als ze de inlogcodes hebben. Het zijn dus al lang niet meer vrachtautochauffeurs en loodspersoneel die dit soort dingen doen!”
Dat men op de hoogte is van de aard van de lading -die wordt via de vrachtdatabanken nooit vermeld- wijst er volgens TVM woordvoerder Jaap Stalenburg op dat er tips komen van personeel ergens in de logistieke keten. Ook het feit dat het lukt in te loggen bij een van de vrachtdatabanken wijst daarop. Stalenburg: “We denken dat personeelsleden passwords en inlogcodes voor vrachtdatabanken doorspelen naar bendes. We hebben ook aanwijzingen dat mensen bewust bij transportbedrijven in dienst treden om weer te vertrekken als ze de inlogcodes hebben. Het zijn dus al lang niet meer vrachtautochauffeurs en loodspersoneel die dit soort dingen doen!”
Teleroute: Niets bewezen
Teleroute’s woordvoerder Laurens Blommendaal stelt dat in de onderhavige vier gevallen beslist nog niet vast staat dat de diefstal via een vrachtuitwisselingssysteem is gebeurd. “Het kan ook buiten ons om” zegt Blommendaal “Als een verlader een lading meegeeft aan een truck waarvan hij verzuimt de naam die erop staat en het kenteken te controleren dan kunnen wij daar uiteraard niets aan doen.”
Blommendal benadrukt dat alle deelnemers aan Teleroute worden bezocht en gescreend en dat men er alles aan doet om de klanten veilig te laten omgaan met passwords: “Je moet er net zo mee omgaan als me je PIN code. Wij raden aan om passwords iedere week te vernieuwen.”
Goed screenen
Volgens Stalenburg kunnen dit soort zaken worden voorkomen als transportbedrijven beter opletten met welke charters ze in zee gaan. Dat komt erop neer dat men eigenlijk alleen maar zaken zou moeten doen met bedrijven die men kent of waar men goede ervaringen heeft. Stalenburg wijst erop dat het bij de transportbedrijven die met genoemde vier ladingdiefstallen te maken hebben, om gerenommeerde bedrijven gaat die voor eveneens gerenommeerde verladers rijden.
Overigens lukt het TVM samen met TLN om het aantal ladingdiefstallen op parkeerterreinen terug te dringen.
Volgens Stalenburg kunnen dit soort zaken worden voorkomen als transportbedrijven beter opletten met welke charters ze in zee gaan. Dat komt erop neer dat men eigenlijk alleen maar zaken zou moeten doen met bedrijven die men kent of waar men goede ervaringen heeft. Stalenburg wijst erop dat het bij de transportbedrijven die met genoemde vier ladingdiefstallen te maken hebben, om gerenommeerde bedrijven gaat die voor eveneens gerenommeerde verladers rijden.
Overigens lukt het TVM samen met TLN om het aantal ladingdiefstallen op parkeerterreinen terug te dringen.
Auteur: Pieter Wieman