In 2009 krijgen landbouwtrekkers een kenteken. Een lang gekoesterde wens van TLN want nu kan oneigenlijke concurrentie met het wegvervoer worden aangepakt.

Niet alleen tractoren maar ook andere landbouwvoertuigen krijgen in 2009 een kenteken. Ook wordt een rijbewijsplicht voor bestuurders vanaf 16 jaar ingevoerd. Verder wordt de maximumsnelheid voor bepaalde (moderne) typen op veel wegen verhoogd van 25 naar 40 km/h. Deze maatregelen zijn het gevolg van eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer en hebben tot doel de veiligheid van het gebruik van landbouwvoertuigen te bevorderen en de handhaving te vereenvoudigen. Zo zijn overtredingen dankzij de kentekenplicht makkelijker te signaleren en te bestraffen.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is verheugd over het besluit omdat daarmee een oneigenlijk economisch concurrentievoordeel op de vrachtauto beter kan worden bestreden. Overigens verliet onlangs een aantal leden uit het kippersegment TLN, mede vanwege deze problematiek.