Legale Oost-Europeaan inzetten? Kan best! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Legale Oost-Europeaan inzetten? Kan best!

De inzet van (goedkopere) Oost-Europese chauffeurs is een heet hangijzer in de hedendaagse transportwereld. Volgens vakbond FNV is elke Oost-Europeaan met een stuurwiel in zijn handen een slaaf, maar gelukkig zijn er ook nuances mogelijk. Sterker nog, het is zelfs heel goed legaal mogelijk om met een Poolse of Roemeense chauffeur te rijden! .[INDEX – TTMnl2017_1_42]

Advocatenkantoor Vallenduuk is al decennialang thuis in alle sociale en juridische aspecten van het nationale en internationale transport. Lezers van TTM.nl kunnen de columns van (vroeger) Han Vallenduuk en (tegenwoordig) Patrick Bobeck bijzonder waarderen. Vallenduuk Advocaten staat met beide voeten stevig in de praktijk en dat bleek maar weer eens tijdens een seminar over de inzet van buitenlandse chauffeurs. Een hoognodig seminar ook, want de FNV (al dan niet in samenwerking met ILT) lijkt wel continu op jacht naar transportbedrijven die niet bonafide handelen. 50 vervoerders waren onlangs in Houten om zich op de hoogte te laten stellen van de materie. Moeilijke materie, dat wel.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=0F2DIHGawRM&w=592&h=333]

Atema
“Opeens staat-ie voor je deur, onaangekondigd en ongewild: Edwin Atema van FNV”, schetst Marcel Kikkert van Vallenduuk Advocaten de situatie die eigenlijk geen transportbedrijf wil meemaken. “De vakbond heeft een tip gekregen dat je buitenlandse chauffeurs gebruikt en komt een cao-controle uitvoeren. De pers wordt ook vaak ingeseind en dan zijn de poppen aan het dansen, voordat je zelf ook maar hebt kunnen reageren. Kun je daar nu helemaal niets aan doen? Jawel, er is een oplossing. Je kunt proactief handelen vóór Atema voor de deur staat”, begint Kikkert het seminar hoopvol.

Loonstroken
Hoe ziet dat nou precies met de verloning van buitenlandse chauffeurs? Moeten transporteurs hen ook de Nederlandse cao-lonen betalen? Kikkert en zijn collega Marsha Vallenduuk besteden veel tijd aan het uitleggen van de regelgeving. Over uitzendkrachten bijvoorbeeld, waarvan wordt vermeld in artikel 9 van de cao BGV, dat voor uitzendkrachten hetzelfde loon als voor reguliere medewerkers van het bedrijf moet worden betaald. “Vraag dus om loonstroken om dat te kunnen aantonen”, tipt Vallenduuk haar gehoor. Ook de detacheringsrichtlijn wordt behandeld. “Ook voor collegiale inleen geldt: het in Nederland geldende loon moet worden toegepast”, legt Vallenduuk artikel 9a van de cao BGV uit. Bij onderaanneming, de charter, is het al niet anders, zo blijkt als met elkaar artikel 73 uit de cao BGV wordt bestudeerd. “Het gaat om een buitenlandse chauffeur in een buitenlands bedrijf die je inhuurt, maar ja, degene die de opdracht verstrekt is jouw Nederlandse bedrijf”, laat Kikkert zien. “Jammer maar helaas, maar ook hier geldt in sommige gevallen het Nederlandse loon. De Wet Aanpak Schijnconstructies, van kracht sinds begin dit jaar, wordt ook even meegenomen in de beschouwing. De tussenconclusie is eigenlijk niet mals: “Het lijkt er op dat je in veel gevallen Nederlands loon moet betalen. Wil je dat toch niet, dan moet je het goed geregeld hebben, maar wel volgens de wet natuurlijk. Neem geen risico’s, want de kans op controle is groot. Zoals gezegd kan de FNV of de ILT zomaar op de stoep staan”, aldus Marsha Vallenduuk.

Controle
Zo’n controle, dat wil je niet als transporteur, beklemtonen de advocaten. “Een collectieve cao-controle door FNV/VNB is mogelijk, maar ook een bedrijfscontrole door ISZW of ILT. De gevolgen kunnen fors zijn. In deze tijd van social media heb je de schijn snel tegen. Dat kan zeer schadelijk zijn voor het bedrijfsimago, en het kan je gemakkelijk opdrachtgevers kosten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een individuele loonvordering van een chauffeur of zelfs strafrechtelijke vervolging als er echt iets niet in orde blijkt te zijn”, schetst Vallenduuk.

Audit
Er zijn echter, ook in 2017, nog steeds mogelijkheden om onder de loonbepalingen van een ander EU-land te vallen, maar dan moet u het als transporteur wel op de juiste wijze geregeld hebben. “Als je het doet, moet je het goed doen”, mengt advocaat en TTM.nl columnist Patrick Bobeck zich enigszins uitdagend in de discussie. Hij vertelt dat Vallenduuk Advocaten een audit kan uitvoeren bij transportbedrijven of de tewerkstelling van buitenlandse chauffeurs legaal gebeurt. “We werken dan eigenlijk dezelfde checklist af als ILT ook doet. Het gaat om zo’n zestig punten, waarvan de meerderheid correct moet zijn. Het werkt alleen als je als Nederlands bedrijf opdrachten uitbesteedt aan een buitenlands (zuster)transportbedrijf. Er mag geen sprake zijn van uitzenden, inleen of detachering. Het gaat echt om charters die uitgevoerd en aangestuurd worden vanuit de buitenlandse vestiging. Punten van belang zijn bijvoorbeeld de volgende vragen: vanuit welk land krijgt de chauffeur instructies voor zijn opdrachten, waar bevinden zich de vrachtwagens, in welke plaatsen wordt het vervoer hoofdzakelijk verricht en naar welke plaats keert de chauffeur terug na zijn opdrachten? Dat zijn slechts vier van de zestig punten die wij betrekken in ons advies over welke arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn binnen een bepaalde bedrijfsvoering”, laat Bobeck zien. Gezucht uit de zaal is zijn deel. “Ik geef u gelijk. Het is tegenwoordig veel strakker dan vroeger. Zijn de voordelen er wel van af? Misschien wel, maar dat moet ieder voor zich bepalen. Wij kunnen echter te allen tijde een gedegen advies geven”, besluit Bobeck het seminar.

TEKST & FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN

Het seminar gemist? Helemaal niet erg! Op donderdag 13 april a.s. vindt er een nieuw seminar over deze materie plaats. Wederom in Houten. Geïnteresseerd? Meld je aan bij Marsha Vallenduuk, e-mail melvallenduuk@vallenduuk.nl.

#cao
#controle
#charter

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer