Ga naar hoofdinhoud

Lesje logistiek van de Kerstman

De Kerstman bezorgt op kerstavond rond de 640 miljoen cadeaus. Om dit te kunnen vervoeren, is zijn slee zo groot als 2560 Olympische zwembaden en legt hij 313.157 kilometer per uur af. Dit is een logistieke uitdaging waar expediteurs over de hele wereld veel van kunnen leren. ICT-dienstverlener Kewill legt uit wat transportexperts van de Kerstman kunnen leren, zodat alle pakjes op tijd worden bezorgd.

  1. santa_sleigh222Magazijnbeheer: He’s making a list, he’s checking it twice – Het bekende lied “Santa Claus is coming to town” onthult dat de Kerstman zeer nauwkeurig werkt en de lijst met cadeaus die hij moet bezorgen dubbel controleert. Hij zorgt voor een nauwkeurige inventarisatie van alle presentjes en een uitgebreid en geavanceerd magazijnbeheer. De elfen helpen hem hierbij, maar wie geen elfjes in dienst heeft, kan in plaats daarvan terugvallen op automatische en op software gebaseerde processen voor voorraad- en magazijnbeheer.
  2. Vervoer: Miljarden kinderen over de hele wereld verwachten pakjes onder de kerstboom te vinden op kerstochtend. Voor een succesvol logistiek proces, met als resultaat pakjes die op tijd en op de juiste plek worden bezorgd, is een betrouwbaar vervoermiddel essentieel. De Kerstman heeft geluk – hij reist met zijn slee en rendieren waardoor geen weg, spoor of oceaan een barrière vormt. Logistieke partijen moeten er echter voor zorgen dat zij over voldoende, maar ook verschillende transportmiddelen beschikken om op dezelfde effectieve wijze producten te vervoeren.
  3. Routeplanning: Op kerstavond reist de Kerstman 7.515.772 kilometer, volgens berekeningen van Dr. Sharon George van de Britse Keele Universiteit. Dat is tien keer op en neer naar de maan. Een dergelijke taak vereist een optimale planning. Met een exacte routeplanning wordt de transportcapaciteit zo efficiënt mogelijk benut en worden reis- en levertijden verkort.
  4. Globale zichtbaarheid: De Kerstman en zijn rendieren vliegen rond over de hele wereld om alle kinderen te bezoeken. Dit betekent dat hij bekend is met verschillende talen, tijdzones en culturen. Hij heeft zicht op de uitstaande leveringen, wensen van de kinderen én belangrijke bijzonderheden, zoals: hebben deze mensen een openhaard? Een Excel-spreadsheet om overzicht te houden, is voor de Kerstman niet voldoende. In plaats daarvan gebruikt hij een transport management-oplossing (TMS), die overzichtelijk en consistent leveringsinformatie weergeeft. Hij beperkt daarmee het risico dat pakketten verloren gaan en daardoor vertrouwen de kinderen hem. Dat is nog eens optimale klantenbinding, en daar streven uiteindelijk alle logistieke dienstverleners naar.
  5. Klimaatverschillen: De Kerstman leeft op de Noordpool. Zijn kleine klanten wonen echter overal ter wereld en dat brengt een andere uitdaging met zich mee: alle pakjes moeten volledig worden beschermd tegen sneeuw, tropische hitte, vrieskou, regen en storm. Door gebruik te maken van Internet of Things en sensoren kan de temperatuur en vochtigheid in de slee op elk gewenst moment worden aangepast. Daarnaast stelt een flexibel TMS hem en andere vervoerders in staat om extreme weersomstandigheden te ontwijken.
  6. Automatische douane-inklaring: De Kerstman lijkt zijn eigen afspraken te hebben met douane-autoriteiten en hulp te krijgen van professionals met het invullen van douane-aangiften. Zo voldoet hij gemakkelijk aan de constant veranderende lokale en nationale wet- en regelgeving omtrent het leveren en verzenden van zijn cadeaus. De beste man maakt gebruik van een douane-elf, óf hij heeft een douane-managementsysteem geïmplementeerd. Door logistieke processen te digitaliseren, is hij beter in staat nationale en internationale douane-eisen bij te houden en efficiënte verzending zonder vertraging te garanderen.
  7. Teamwork: Last but not least; we moeten erop vertrouwen dat de Kerstman een sterk netwerk heeft opgebouwd en dat dit hoort bij zijn logistieke organisatie. Een goede relatie met ouders is nuttig om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt, mocht er bijvoorbeeld chaos ontstaan doordat de rendieren vast komen te zitten in de sneeuw. Ook andere logistieke experts moeten aandacht besteden aan goede interactie tussen alle betrokkenen in het logistieke proces. Partijen waarmee zij via cloud-gebaseerde applicaties communiceren – bijvoorbeeld voor het doorsturen van bestellingen of het doorgeven van vervoersveranderingen – mogen hierbij niet worden vergeten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer